오늘날 인류는 자연 재해로부터 많은 고통을 당하고 있다. 특별히 2010년 아이티 지진은 20만 명이 넘는 생명을 순식간에 앗아가는 인류가 당한 가장 큰 재난 중의 하나로 기록되었다. 이런 현실 앞에서 한국교회와 세계 교회는 재난민들과 재난당한 현장에 대한 선교신학적인 이해와 해석을 분명히 해야 할 시점에 와 있다고 본다. 본 논고에서는 재난 현장에서 실제적으로 구호 활동 사역을 하면서 현장에서 고민하고 해결해야 할 수많은 아젠다를 선교신학의 영역 속으로 이끌어 와서 정리를 했다. 무엇보다 논고의 주제처럼 “재난 지역에서 평화에 대한 선교적 이해”를 어떻게 할 것인가를 선교적 사회적 책임 차원에서 다루었다. 선교적 차원에서는 재난 지역에 하나님의 사랑과 돌봄이 필요하고, 더 나아가 재난 지역의 문화 종교적 심성에 대한 이해를 가져야 건강한 사역, 효율적 구호 사역을 할 수 있음을 강조했다. 그리고 세상을 향한 그리스도인의 사회적 책임, 문화적 위임에 대한 그리스도인의 책임에 대해서 살펴보았다. 무엇보다 아이티 지진의 현장이 지진의 고통과 아픔으로부터 벗어 날 수 있는 길은 그리스도의 십자가밖에 없음을 논증했다. 제Ⅳ장에서는 본 논고의 주제인 재난 지역에서의 평화에 대한 선교적 이해를 4가지 논제를 중심으로 살펴보았다. 첫째는 ‘함께 하는 선교’ 로서 타자를 위한 선교가 아니라 타자와 함께 하는 선교를 재난 지역에서도 이루어 가야 함을 보여 주었다. 둘째는 ‘하나님의 선교’ (미시오 데이)로서 재난지역에서 사회 봉사 활동을 통한 구호 사역도 하나님의 손안에 있을 때만 하나님의 선교가 될 수 있음을 강조했다. 셋째는 ‘공동 증거의 선교’ 이다. 그리스도의 공동체는 재난을 당한 사람들을 위해 공동체적 평화를 추구해야 한다. 넷째는 ‘소망의 선교’ 이다. 그리스도의 부활에 대한 소망과 함께 하는 선교는 재난 현장에 대해 비관적인 자세가 아니라 능동적으로 복음과 함께 재난 현장을 대처해 갈 수 있다. 몰트만이 말한 희망의 신학처럼 고통 가운데 있는 재난민에게 하나님께서 그들을 위하여 십자가에서 고통을 받으셨고, 재난의 현장에서 고군분투하는 자신들과 함께 싸우시는 하나님, 그리고 영원한 미래를 보장해 주시는 하나님으로 인지할 때 그들이 평화를 누리고 재난의 고통에서 벗어날 수 있게 되는 것이다. 그리고 그리스도의 부활이 소망의 선교를 이루어 가게 한다. 마태복음 24장 7-8절은 “민족이 민족을, 나라가 나라를 대적하여 일어나겠고 곳곳에 기근과 지진이 있으리니 이 모든 것은 재난의 시작이니라” 고 말한다. 자연 재해를 통한 재난은 언제, 어디서 다가올지 아무도 알지 못한다. 즉 재난은 타인의 삶이 아니라 나 자신의 삶의 일부가 되었다. 그러기에 지진으로 고통과 아픔의 시간을 보내고 있는 아이티 백성들을 위로하고, 그들에게 복음을 통하여 그리스도의 평화를 전하는 것은 바로 이 시대에 우리 그리스도인들이 감당해야 할 책임이다.
These days humanity are afflicted enormously by natural catastrophes. Especially, the earthquake of Haiti in 2010 is recorded as one of the great disasters that human beings suffered by taking more than two hundred thousand lives at once. Facing this reality, it can be seen that the churches in Korea and the world encountered the moment where the missiological understanding and analysis of both victims and the scene of the disaster should be made clear. In this thesis, numerous agendas, both which were con-cerned during the relief activity at the scene of the disaster and which should be settled, had been brought into the area of missiology and arranged. Above all, like the theme of this thesis, how should “Missiological Comprehension about Peace at the Scene of the Disaster” be performed was organized in missiological and sociological dimension. In missiological dimension, the fact that both the need of God’s love in the scene of the disaster and the understanding of the cultural and religious mind are required for flourishing work and effective relieve was emphasized. Furthermore, the social responsibility of Christians toward world and cultural responsibility of Christians for cultural commission were observed. Of all things, that the sole way for Haiti’s scene of earthquake to get out of its pain and suffering brought by the earthquake is Christ’s way of cross was proved. In chapter Ⅳ, this theses’s theme “Missiological Comprehension about Peace at the Scene of the Disaster” was observed by concentrating on four subjects based on the above. First subject demonstrated the “cooperative mission”, stating that mission work is not for others, but mission with others and should be realized at the scene of the disaster. Second subject emphasized "God’s mission" (Missio Dei), stating that relief activities through volunteer in the scene of the disaster can be God’s mission when they are in God’s hands. Third subject is “mission of collaborated-testimony”. Christ’s organization should pursuit the cooperative peace for the victims. Fourth subject is “mission of hope”. The hope for Christ’s resurrection and cooperative mission can deal with the scene of the disaster not in pessimistic view, but actively with Gospel. Just like the theology of hope by Jurgen Moltmann, when the pain-suffering victims become aware of God who bore the pain at the cross for them, of God who fights with them during their strivings at the scene of the dis-aster, and of God who guarantees the eternal future, they can get rid of the distress of the tragedy. And Christ’s resurrection keeps the mission of hope to be continued. Matthew chapter 24 verse 7 and 8 states, “For nation shall rise against nation, and kingdom against kingdom: and there shall be famines, and pestilences, and earthquakes, in divers places. All these are the beginning of sorrows.” No one knows when and where the natural tragedy will come. Thus, tragedy is not a part of others’ lives, but the part of mine. Therefore, comforting the Haitians who are spending time in pain and suffer of the earthquake, and delivering Christ’s peace through Gospel are responsibilities which today’s Christians should bear.