윌리엄 셰익스피어(William Shakespeare, 1564-1616)는 비극과 희극의 작품창작을 통해 삶과 죽음, 사랑과 질투, 영우주의 등 인간존재에 대한 심오한 사상을 드러내며, 전 세계의 문학과 예술작품에 커다란 영향을 끼친 대문호이다. 그의 작품들은 탄탄한 서사구조를 바탕으로 연극, 뮤지컬, 영화, 오페라, 무용 등의 장르에 새롭게 각색되어 다양한 영역의 수용자를 포용하고 있다. 특히 영화 〈셰익스피어인 러브〉에서 세익스피어가 과거에 연극 〈로미오와 줄리엣〉을 창작하게 되는 과정을 그려낸 스토리전개는 실존인물의 전기적 사실에 허구적 인물과 가공의 이야기를 덧붙인 발상의 전환이 스토리텔링의 특징으로 부각된다. 즉 실존인물 셰익스피어가 극작활동을 하였던 역사성을 기초로 작품의 인물과 배경이 매우 사실적으로 재현되면서도, 다른 한편으로는 그를 둘러싼 사건들이 상상력에 의해 가공된 이야기가 주류를 이루는 독특한 아이디어가 스토리텔링의 기저를 이룬다. 영화 속에서 극적 아이러니는 등장인물의 대사, 인물의 설정관계, 이야기의 구조 등 작품 전체를 뒤덮을 만큼 끊임없이 나타나며, 그것은 어떤 현상이나 대상에 대해서 일차원적이거나 이분법적인 해석을 할 수 없기에 그에 대한 정의가 불가능한 애매모호함이 이야기 제시의 특징으로 드러난다. 또한 이 영화의 줄거리에서 우리는 지속적인 테마로 나타나는 예술창작의 물신주의 경향과 자기반영성이 재현되는 것을 알 수 있을 뿐만 아니라 셰익스피어에 관한 전기적 사실과 작품을 해체하고 변형시키는 포스트모더니즘의 인식소를 찾을 수 있다. 여기서 영화를 구성하는 서사구조의 단편화(Fragmentation)와 장르의 이종혼합(Hybridization)은 포스트모던적 특징으로 나타난다. 이러한 측면은 원작의 독창성이 의미를 지니지 않는 탈중심화의 경향을 드러내며, 창작예술의 다원성과 상대성이 중요시되고 있는 포스트모더니즘의 시대에 순수예술과 대중예술의 장벽을 허무는 요인이 된다.
William Shakespeare(1564-1616), through creative works of tragedy and comedy, represents the abyss of human existence such as life and death, love and jealousy, heroism, and etc., and he is a writer of great literature considerably affecting the world’s literary and artistic works. Based on solid narrative structure, his works are adapted to other genres, for instance, movies, musicals, operas, dances and etc. and has embraced a diverse range of audiences. Especially, the plotline of the movie 〈Shakespeare in Love〉 that is the reflected story of creative process play 〈Romeo and Juliet〉 by Shakespeare in the past, adds to fictional characters and fiction story in the biographical fact of a real person, and this change of thinking emerges as the characteristics of the storytelling. In other words, this movie shows a very realistic person and the background of the work based on historical facts about creative works of Shakespeare. However, on the other hand, peculiar ideas in imagination formed by dramatic incidents around him, which is the mainstream of the story, form the basis of the storytelling. The dramatic irony in this movie is presented through the dialogues, formal personage, and structural story in a continuous way which covers the film work as a whole. Because that irony cannot analyze a phenomenon or an object as an one-dimensional or a dichotomous way, impossibly definable ambiguity presented in the story appears as the characteristics of the movie’s storyline. Not only we know of the materialistic trend and the self-reflexivity of artistic creation that appear as a constant theme in the plot of this film, but also we can find the cognizant element of postmodernism that deconstructs and transforms biographical facts and works of Shakespeare. In need, the Fragmentation of narrative structure and Hybridization of genres, that are usually used as the expressive techniques, are the postmodern characteristics. This point of view exhibits the tendency of decentering which does not emphasize the creativity of the original work. Also, it is the main cause of destroying the wall between pure art and popular art in the postmodernism age in which pluralism and relativity of artistic creation are emphasized.