이 연구의 목적은 대중이 알고 있는 스포츠 스타의 개성과 스타를 후원하는 브랜드 개성이 얼마나 일치하는 지를 확인하고 선수개성과 브랜드개성이 소비자태도에 긍정적 영향을 주는 지에 대한 과정을 규명하는데 있다. 이를 위해 서울지역에 소재한 사회인 야구구장 5개소에서 사회인 야구 동호회 활동을 하고 있는 성인 남?녀를 대상으로 총 300부의 설문지를 배포하여 회수된 273부 중 불성실하게 응답한 자료나 무응답이 있는 설문지를 제외하고 251부가 실제 분석에 사용되었다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 12.0Ver을 이용하여 기술통계, 신뢰도분석, 요인분석, 상관관계 분석, 독립 t 검정, 일원변량분석, 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 도출 하였다. 첫째, 성별, 연령, 직업, 학력의 차이에 따라 유의한 영향을 미치는 선수개성과 브랜드개성이 다른 것으로 나타났다. 둘째, 선수 개성은 소비자태도에 일부 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드 개성은 소비자 태도에 일부 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 선수 개성과 브랜드 개성간에 유의한 차이가 나타남에 따라 개성전이가 이루어지지 않은 것으로 나타났다.
The purpose of the study is to figure out how much consistency shows between the individuality of sports star the mass knows and the individuality of brand supporting the star, and to figure out the process of positive affect of player"s individuality and brand individuality customer behavior. For this, in the 5 baseball fields for civilians located in Seoul area, a total of 300 surveys were distributed regarding males and females who are participating in the baseball club activity, and excluding insincere answers and non-responded surveys among the returned 273 answers, 251 surveys were used for actual analysis. Regarding analysis of collected data, SPSS 12.0Ver was used to perform technical statistics, reliability analysis, factor analysis, mutual relation analysis, independent t-test, one way ANOVA, multiple regression analysis, and the following results were induced. First, according to the difference of gender, age, occupation, and education level, it showed different player individuality and brand individuality having significant affect. Second, player individuality showed partial significance on customer behavior. Third, brand individuality showed partial significance on customer behavior. Fourth, as significant difference showed between player individuality and brand individuality, it showed no shift in individuality.