본 연구는 유아기 자녀를 둔 부모의 조기영어교육에 관한 인식을 다룬 국내 연구들의 내용을 분석하는 데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 2000년 이후부터 2010년 까지 쓰여진 유아기 자녀를 둔 학부모 인식과 관련된 논문 총 31편을 유아영어교육의 필요성, 교사, 교육방법, 효과, 현실적 문제점으로 나누어 분석하였다. 그 결과, 부모들은 유아기 영어교육 필요성에 대해 매우 긍정적으로 인식하고 있었다. 그들은 외국인 교사를 가장 선호하였고, 부모가 인식한 교육 목표는 영어에 대한 흥미, 발음과 어휘, 동기유발, 의사소통, 간단한 말하기, 듣기였으며, 교육내용은 간단한 말하기와 듣기, 회화, 발음 지도, 단어읽기라고 인식하였다. 교육방법으로는 이야기나누기, 노래, 손유희, 게임 등을 바람직하다고 보았다. 적절한 영어교육 시작 시기는 유아기로 인식하고 있었다. 조기 영어교육이 영어에 대한 흥미와 동기 유발의 효과가 있다고 보았으며, 부모가 인식한 가장 큰 현실적인 문제점은 비용이 많이 든다는 경제적인 문제였다. 이러한 결론은 조기 영어교육의 현실을 바로 보게 하고, 유아교육과 영어교육 전문가와 행정담당자들과의 의견조율과 교사의 전문성 개발을 위한 노력이 더해져야 할 것을 시사한다.
The purpose of this study is to analyse the research results on parents perception in early childhood English education. For that purpose, 31copies of research papers and Master thesis presented from 2000 to 2010, were analyzed by the necessity, teacher, method of education, effect and problem on early childhood English education. The results are as follows. Most of parents approved of the necessity of early childhood English education. They prefer to the foreigner as the English teacher. Parents perceived the interest on English, pronunciation and vocabulary, motivation, speaking and listening simple sentences as the objects of early childhood English education. They had recognition of simple speaking, listening, communication, phonics, and reading words as the educational contents. They appreciated circle time for topic, song, finger play, chant and game as a kind of desirable method. They thought early childhood before 5 years was the appropriate beginning time for English education. They perceived the effect of early childhood English education as interest on English and motivation for learning. They considered the most important problem was the cost of education. These conclusions signified the current practical problem of early childhood English education, cooperation between educational specialists and an administrator and development of teacher"s speciality.