본 연구는 미디어 융합 환경 하에서 사용자 제작 콘텐츠(UCC) 사용자의 제작 행동에 있어 개인적 창의성이 어떻게 집단지성으로 발현되는지 그 메커니즘을 규명해 보는 데 목적이 있다. 이 연구의 출발은 지난 2008년 5월 2일, 미국산 쇠고기 수입 현상으로 촉발된 광우병 쇠고기 수입 우려라는 범국민 촛불집회가 그 발로이다. 특히, 당시에 이슈가 된 시위문화는 주동자가 없다는 점 때문에 정부당국과 기존 언론을 당혹케 하였다. 웹 2.0 시대의 멀티미디어 수용자들은 콘텐츠의 생산자인 동시에 소비자이며 개방과 공유, 참여라는 위키피디아 정신을 수용하여 온라인과 오프라인을 넘나드는 여론을 주도하고 있다. 또한, 이를 두고 이미, 많은 학자들이 ‘집단지성’의 출현이라 일컬으며 예견을 해온 바 있다. 이에, 본 연구에서는 어떠한 경로로 이것이 가능한지를 규명하고자 시도하였다. 이를 위해, UCC 사용자의 제작행위에 있어 기본 요인으로 밝혀진 개인적 창의성 요인이 사회적 이슈를 UCC 제작의 소재로 채택하는 과정을 통하여 어떻게 참여성의 증대를 가져오는지 규정하는 작업과 이것이 집단지성을 이루는 과정을 규명해 보고자 하였다. 본 논의를 풀어가는 데 있어 먼저 선행연구들에서 확인된 측정요인을 적용하여 UCC 사용자의 개인적 창의성과 집단지성에 관한 구조모형을 만든 후 설문을 실시하였다. 특히, 본 연구에서 선택한 통계처리는 구조방정식 모형(Structural Equation Model)으로써 이는 심리적 기제와 행동 및 인지-태도-행동의 구조를 동시에 분석할 수 있는 방법으로 잠재변수뿐 아니라 개별항목으로 된 측정변수만으로도 분석을 할 수 있으므로 회귀분석과 같은 다변량 분석기법에 비해 유연하게 측정할 수 있다. 따라서, UCC 사용자의 창의성 관련 질문항목에서 자의적으로 해석될 수 있는 이미지 요소들을 포괄적으로 수용하여 측정해내는 데 매우 유용한 탄력성을 지닌 통계기법이다. 본 연구를 통한 일련의 결과를 정리해 보면, UCC 사용자가 지닌 개인적 창의성은 UCC 제작의 소재 채택 경향성에 있어 사회적 이슈의 소재화에 영향을 미치며, 이렇게 제작된 UCC는 여론형성에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, UCC 사용자들이 사회적 이슈를 소재로 채택하는 경향과 관련하여 사회참여라는 여론형성과의 연결고리를 살펴보면, 미디어 기술의 발달이 미디어 사용자들로 하여금 생산ㆍ소비자의 역할을 가능하게 하였고, 웹 2.0의 인터넷 기반은 개방과 참여라는 새로운 미디어 군중을 양산하였다. 즉, 특정한 쟁점을 포함하는 여론이 확산되기 위해서는 그 쟁점과 관련된 수용자 집단의 동질성이 높아야 한다. 정보가 개방되어 있으나, 익명성을 보장받는다는 사이버 공간의 특성은 대중의 동질성을 더욱 높여준다. 이것은 사회의 다양한 목소리인 여론에 동질감을 느끼는 여론의 수렴을 의미한다. 따라서, 자신의 생각이나 입장을 자유롭게 표현하고 자신이 지지하는 집합적 행동에도 쉽게 참여할 수 있게 해 준다. 즉, UCC 사용자들은 온라인을 기반으로 한 UCC 사용을 통하여 새로운 형태의 미디어 여론을 생산해내고 있음이 확인되었다. 이에, 본 연구결과는 멀티미디어를 이용하는 웹2.0 사용자들의 출현이 어떻게 참여군중으로 발전하여 특정 주동자 없이도 집단 여론을 형성하는지 미디어 사용자들의 심리와 행동 특성을 이해할 수 있는 해답을 보여주고 있다.
The purpose of this study is that a mechanism is inquired how an individual creativity appears to collective intelligence in productions of user created contents (UCC) under integrated media environments. A starting point of this study was May second in 2008 when a national candlelight rally happened to consider U.S beef import as mad cow disease beef. Especially government and existed presses was very confused because there was not a leader of the issued rallies. Multimedia users in an era of Web 2.0 take lead the mess media in online and offline, by accepting Wikipedia attitudes that producers are consumers at the same time with open, sharing, and participation. Also many scholars prospected it and called it appearance of collective intelligence. This study tried to fined the way it can be possible. For that, considered as a basic element to make UCC, the individual creativity drove many participations through a process they choose social issues for UCC contents, and this study investigated a process to structure the collective intelligence. After it made a model about individual creativity and collective intelligence of UCC users by applying measurements from advanced researches, this study surveyed discussions. A statistical treatment chosen by this study is able to estimate data flexibly more than multi-variants analysis like regression analysis, because a structural equation model could analyze simultaneously mental mechanism, behavior, and structure of cognition and attitude and action so that the model could analyze not only latent variables but also measurement variables of each individual contents. Therefore, it is a very flexible statistical method that could generally check image elements in questions of the UCC user creativity, which can be interpreted arbitrarily. In summarizing the series of results, the individual creativity of UCC users affects social issues choice, and the UCC gives effects to mess media. Indeed, looking at a correlation between public opinion called social participation and issue choice, development of media technology could make media users produce and consume the mess media, and Internet based on Web 2.0 could mess produce new media crowd with open and participation. For extending public opinions including specific social issues, homogeneity that a user group is related to the quarrel point is very high. Where information is open and anonymity is secured, cyberspace makes the homogeneity of crowd higher. This situation is meaning that public opinions as a social various voices can collect the homogeneity. Therefore, it makes people participate in easily assemble actions that they support and express their idea or stances. It is confirmed that UCC users produce new type public opinions by UCC based on online system. This study shows an answer to understand mental and behavioral characteristics of the Web 2.0 users who uses multimedia, and how the emergence of Web 2.0 users develops huge crowd so that they make public opinions without a leader.