메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Kim, Du-Re (Seoul National University)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.12 Number.1
발행연도
2012.3
수록면
1 - 18 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper attempts to observe and describe how Korean speakers of English use so along with repair initiators in their conversation. By transcribing recordings of the conversation among Korean learners of English, the present study reveals three findings: (i) learners use repair- initiators such as uh, gaps, or repetition in the same turn repair to earn time for a word search as native speakers of English do (Schegloff, 1979) (ii) learners put so before these repair initiators in the same turn repair to earn more time for a word search, and (iii) learners put this "pre-repair-initiator" so only in a position where turn-taking is relevant. This consistent position of so functions to secure not only extra time but also a speakership of a current speaker to compensate their disfluency in English conversation.

목차

1. Introduction
2. Prior Studies
3. Data collection
4. Findings
5. Conclusion
References

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0