본 연구에서는 NACA0012 익형과 KU109 익형의 천이유동해석을 위한 근사 e<SUP>N</SUP> 방법과 γ-Re<SUB>θ</SUB> 천이 모델의 항력 예측특성을 비교하였다. 항력 예측에서 γ-Re<SUB>θ</SUB> 천이전달 모델을 사용한 결과는 근사 e<SUP>N</SUP> 방법을 사용한 결과들보다 고받음각에서 더 좋은 결과를 제시하였다. 또한 천이 유동해석 결과는 완전난류의 결과에 비해 실험결과와 매우 유사한 경향을 보여주고 있었으며, 특히 항력의 예측에서 많은 차이를 보여주고 있었다.
Approximate e<SUP>N</SUP> methods and γ-Re<SUB>θ</SUB> transition model are compared for drag prediction of subsonic NACA0012 and KU109 airfoils. Computational results using γ-Re<SUB>θ</SUB> transition model provides better drag coefficients than results from approximate e<SUP>N</SUP> methods when compared with experimental data. Results from transition models are in a better agreement with experimental data than results from the fully turbulent results, especially in the prediction of drag coefficient.