본 논문에서는 Interacting Multiple Model (IMM) 필터를 이용한 비행체의 대기속도 추정 문제를 다루고 있다. 대기의 바람 모델은 정속풍과 난류를 포함하고 있으며 난류 생성은 Dryden 난류 모델을 이용하였다. 대기속도 성분 중 정속풍을 추정하기 위하여 각각 Kalman 필터와 IMM 필터 설계를 수행하였다. IMM 필터의 경우, 단일 모델을 이용하는 Kalman 필터와 달리 난류 모델의 강도 변화에 따라 필터의 모드가 천이되기 때문에 대기속도 추정 문제와 같이 대기 환경을 미리 정확하게 알 수 없는 경우에 적합하다. 각 필터에 대한 성능검증은 몬테-카를로 시뮬레이션을 통해 이루어졌다.
We address the problem of estimating airspeed of an aircraft by the Interacting Multiple Model (IMM) filter. The wind model of this problem is consist of two components: the constant wind and the turbulence. The turbulence was generated by Dryden wind turbulence model. The Kalman filter and the IMM filter are designed to estimate the constant wind speed from airspeed measurements. The IMM approach is well suited for the problem of airspeed filtering since it performs mode transition over filter banks to take into account the level of turbulence which is unknown in advance. Numerical results with Monte-Carlo simulation show the effectiveness of the IMM filter design to the constant wind speed estimation.