비행 절차에 따르는 4-D 경로 모델링을 수행하였다. 비행 절차는 구간별 필요 조건에 따라 운항 모드로 나누어 세그먼트화 하였으며 Eurocontrol 에서 제공하는 BADA 를 사용하여 항공기별 고유의 성능을 고려하여 운항 속도, 고도 등에 따라 추력, 항력, 연료 소모율 등을 계산하였다. 그리고 Total-Energy Equation 을 통해 경로 모델링에 필요한 상승/하강률을 계산 하여 경로 모델링을 수행하였다. 실제 사용되는 항공기와 비행 절차를 임의로 선정하여 시뮬레이션을 수행하였으며, 그 결과, 비행 경로 상의 경유지점을 따라 경로를 생성할 수 있음을 확인하였다. 또한 이 과정에서 비행 경로에 대한 효율성을 판단할 수 있는 중요한 지표인 속력, 추력, 연료 소모율의 시간에 따른 변화 추이 및 비행 시간 등을 확인하였다.
4-D trajectory modeling is conducted based on flight plan. The flight plan is divided into several segments which represent certain operating flight modes. Thrust, drag and fuel consumption rate of an aircraft are calculated using BADA provided by Eurocontrol. The trajectory is modeled with the rate of climb/descent calculated with Total-Energy Equation. The simulation results with a typical aircraft and its flight plan indicate that the trajectory modeled corresponds well with the suggested flight plan. The performance profiles including total endurance time and time history for speed, thrust and fuel consumption, which are the main indices for evaluating the efficiency of flight procedure, were also appropriately generated.