본 논문은 FAR27 요구조건에 따른 헬리콥터 안정성 증대장치(Stability Augmentation System, SAS) 설계를 목적으로 한다. BO-105헬리콥터를 대상으로 비선형 수학적 모델을 구성하고, 호버링에 트림조건을 적용하여 선형화 모델에 구성한 후 헬리콥터 상태변수 총 21개 중에서 동체에 해당하는 8개의 상태변수로 축약모델을 구성하였다. 축약모델을 대상으로 전체 상태 피드백(Full State Feedback)방식으로 LQR(Linear Quadratic Regulator)기법을 적용하여 이득(Gain) 값을 구해 SAS를 설계하였으며, 이를 21개 전체 상태방정식에 적용해 시뮬레이션을 하여 두 결과를 비교하였다. 설계된 SAS는 불안정한 헬리콥터의 피치(Pitch), 롤(Roll), 요(Yaw) 3축의 자세를 안정화 시키는 결과를 보여주었으며, FAR-27규정에 부합하였다.
This paper describes how to design a helicopter SAS to satisfy the regulations for handling qualities listed in FAR-27. Firstly, a nonlinear mathematical model for BO-105 is built, which is satisfied with Level 2 class suggested by Padfield("96). secondly, The nonlinear model is linearized about the trim condition at hover using analytical methods. And then, the 8X8 reduced state system model is extracted from the 21X21 full state system model for convenience" sake. Finally, a LQR methodology is applied on the reduced model by using full state feedback to get gain values for Q and R, and a helicopter SAS is designed. To validate the designed SAS, simulations are performed and results are compared with two reduced and full state system model cases. The designed SAS shows good dynamic stabilities for pitch, roll, and yaw, which meets regulations listed in FAR-27