회전익 항공기에서의 진동은 구조에 피로파괴를 유발하며, 그 밖에도 조종사의 역할 수행 능력에도 영향을 미쳐 항공기의 임무 수행 능력을 제한시키는 요소로 작용한다. 진동의 정도는 가진력의 크기뿐만 아니라 동체의 동특성 또한 영향을 받는다. 그러므로 회전익 항공기의 진동과 그 진동을 제어하기 위해 동체의 현실적인 구조모델을 구현하는 것이 요구된다. 따라서 본 논문에서는 회전익 항공기의 동체를 3차원의 유한요소 모델로 구성하였고 실제 회전익 항공기인 BO-105 항공기의 동체를 모델링하여 이를 해석하였다. 그리고 그 결과를 상용프로그램인 NASTRAN과 비교하여 동체의 고유진동수와 고유 모드 형상을 확인하였다.
Vibration in helicopter causes fatigue damage to the structure and degrades the performance of the aircraft. The vibration levels depend not only on the magnitude of the excitation force but also on the structural dynamic characteristics of the fuselage. Therefore it will be necessary to formulate the realistic structural model of the fuselage from the standpoint of the rotorcraft vibration and control. In this paper, three-dimensional finite element model upon the BO-105 helicopter fuselage is attempted to analyze the structural dynamic characters, such as natural frequencies and mode shapes. The results will be compared with those obtained by NASTRAN.