본 논문에서는 공력-구조 결합모델을 개발하여 헬리콥터 전진 비행에 대한 해석을 수행하였다. 헬리콥터 블레이드의 구조 모델은 대변형과 회전이 발생하는 블레이드의 거동을 정밀하게 해석하기 위한 기하학적 정밀 보 이론을 사용하였고, 공력 모델은 비정상 공기력을 적절히 모사함으로써 계산속도가 빠르면서도 중요 물리량들을 포착할 수 있는 유한상태 동적 유입류 모델을 이용하였다. 공력-구조 모델의 결합은 정상 상태 해석에서 흔히 사용하는 연성 결합 기법을 이용하였고, 결합 모델 해석의 결과는 CAMRAD II의 해석결과와 비교하는 방법으로 검증하였다.
This paper presents a combination of a computational structural dynamics (CSD) and aerodynamics analysis. For a forward flight, aerodynamic loads are computed from the finite state dynamic inflow, and the blade motions are obtained from the geometrically exact beam theory. Currently, a loosely coupled analysis is conducted for both aerodynamics and rotor blade in a forward flight. The results of the combined analysis is verified by comparing with those predicted by CAMRAD II.