착륙장치의 주요 역할은 착륙 및 지상활주 시 날개 및 동체로 전해지는 충격과 하중을 최대한 흡수함으로써 항공기의 안전을 보장하는 것이다. 대부분의 충격 흡수는 착륙장치에 장착된 완충기에서 행해진다. 착륙장치 개발에 있어서 이론적 해석을 통한 완충기의 에너지 흡수 특성 파악이 선행되어야 하며, 실제 낙하시험을 통하여 이를 검증하여야 한다. 소형 항공기급 착륙장치 완충기는 보통 Elastomer Pad, 판 스프링 방식을 이용하고, 에너지 흡수 특성은 착륙장치 완충기뿐만 아니라 착륙장치의 형상에 의해서도 좌우된다. 여기서는 Elastomer Pad 완충기와 자유 회전형 Wheel 을 채용한 소형 항공기 (KAS Part 23 급) KC-100 전륜 착륙장치의 낙하시험 수행 결과를 분석하였다.
Major role of the landing gear is to assure the safety of the airplane by maximizing the absorption of impacts and loads encountered in landing and ground maneuver and transferred to wing and fuselage. The impact and load are mostly absorbed by shock absorber installed with landing gear. In the course of development for landing gear, the theoretical analysis of energy absorption characteristic should be preceded and verified by drop test. Elastomer pad type, leaf spring type, and etc. are normally used to light airplane shock absorber. The energy absorption characteristic is dependent upon the gear’s geometry as well as the shock absorber. The paper includes the drop test’s implementation and result analysis of the light airplane(KAS Part 23 Class) KC-100 nose landing gear with elastomer pad and free castering wheel.