본 연구의 목적은 질적 연구와 양적 연구를 혼합하여 현업적용도를 조사하고 그 결과를 기초로 체계적인 교육과정 개선 방안을 도출하는 것이다. 이를 위해 현업적용도 설문문항을 강사와 연구진이 함께 개발하였고, 조사방법으로는 설문과 동료평가 그리고 초점그룹 인터뷰를 실시하였다. 연구 참여자는 설문응답자 110명, 동료평가 35명, 인터뷰 9명이다. 연구 결과 첫째, 공통문항 현업적용도 평균값은 3.70이었으나 과정별 문항 현업적용도 평균값은 3.79로 과정별 현업적용도 평균이 더 높게 나타났다. 둘째, 동료평가의 경우 교육생의 전체 현업적용도 평균값이 3.75임에 비하여 동료의 현업적용도 분석 결과는 3.98로 매우 높은 현업적용도 수준을 보이고 있다. 공통문항 세부 항목별 현업적용도의 경우 업무활용도, 업무능력향상도, 성과향상도 모두 교육생과 동료의 차이검증에서 유의미한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 초점집단면담 결과 업무 태도의 긍정적 변화, 업무의 관계망 이해, 자신감 증대, 새로운 업무에 관심이 증가하는 것으로 나타났다. 교육과정 개선 사항으로 첫째, 공통 직무교육을 할 때 세부 직무로 구분하여 교육과정을 이원화하는 것이다, 둘째, 구체적인 사례가 교육내용에 포함되어야 한다. 셋째, 최신 전문지식을 교육내용에 포함해야 하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate transfer by mixing qualitative and quantitative research. Based on the results, the present study ultimately aimed to yield systematic educational curriculum development alternatives. To do so, a transfer questionnaire was created in advance with cooperation from researchers and educators. Regarding data collection method, a questionnaire, a peer evaluation, and a focus group interview were implemented. The research participants included 100 learners, 35 peer evaluators and 9 interviewees. The results yielded that 1) the average of common questions in transfer was 3.70 and the average of each course questions in transfer was 3.79. Accordingly, each course questions mean was higher than the average of common questions. 2) Peer evaluation mean was 3.98 and leamer’s self-evaluation mean scored 3.75. Therefore, peer evaluation mean was higher than that of leamer’s. There was a significant difference between two groups in terms of task utility, task ability improvement, and outcome improvement. 3) According to the result from the focus group interview, the positive transformation of one’s attitude toward his/her job, the deepen understanding of connections within job tasks, and increased attention toward new tasks were yielded. Concerning the educational curriculum development alternatives, the following implications can be yielded. First, when conducting the public job training, it is required to divide the training into several specific tasks, ultimately dualize the curriculum. Second, specific examples should be included in the curriculum. Third, up-to-date specialized knowledge should be placed in the content of the curriculum.