메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Yusun Kang (고려대학교) Yunjeong Choi (고려대학교) Boseuk Lee (고려대학교) Kyoungoak Nam (고려대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제27권 1호
발행연도
2011.3
수록면
197 - 221 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to examine Korean EFL elementary students’ phonological awareness (PA) in Korean (L1) and English (L2) and to identify which sub-unit(s) of L1 and L2 PA is related to word decoding abilities in L2. More specifically, this study tested whether the psychological grain size theory postulated by Ziegler and Goswami (2005) was applicable to the cross-linguistic facilitations of L1 phonological awareness for L2 reading skills. Ninety nine Korean fifth graders participated in this study. The participants’ Korean and English phonological awareness and English word decoding ability were measured. Our findings indicated that while rime was the most salient phonological unit in English, syllable was the most salient phonological unit in Korean. In addition, the psycholinguistic grain size theory was fully supported within the participants’ L2, while it was only partially supported cross-linguistically in predicting L2 word decoding abilities.

목차

Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Background
Ⅲ. Method
Ⅳ. Results
Ⅴ. Discussion
References
Author’s Biodata

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0