연구목적 - 오늘날 고령소비자들은 자신의 실제나이와 자기지각연령간에 차이를 보인다. 따라서 본 연구에서는 만족도와 불평행동을 통해 자신을 젊게 지각하는 고령소비자들의 경우 젊은 소비자들과 비교해서 차이를 보이는지, 아니면 유사한 행동 패턴을 나타내는지를 살펴보고자 한다. 연구방법 - 자료는 설문조사방법을 사용하였고 지방의 시니어 센터를 방문하는 50대 이상 고령자들을 대상으로 실시하였다. 자료의 수집은 2011년 6월부터 10월까지 4개월에 걸쳐 258부의 설문이 수거되었다. 주요결과 - 고령소비자들은 자신을 실제나이보다 젊게 지각하고 있었으며, 자기지각연령이 낮은 고령소비자들의 경우 만족도에는 차별적 영향을 보이고 있지 않았지만, 불평행동(무행동, 사적행동, 공적행동) 중 무행동에 있어서는 연령과 정(+)의 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 이러한 결과는 고령소비자들은 상대적으로 불평행동을 하지 않을 것이라는 기존 선행연구와는 달리 소극적이지만 불평행동을 하고 있음을 알 수 있다. 시사점 - 오늘날 자신을 젊게 지각하는 고령소비자들의 행동패턴을 통해 마케터들로 하여금 고령소비자들을 타겟으로 마케팅전략을 구사할 때 가이드라인을 제시할 것으로 시사하고 있다.
Purpose - To identify the relationship between the satisfaction and complaint behavior of aged consumers, which has been conceived as important in the field of consumer behavior. It is assumed that there are similar consumption patterns between the aged consumer whom they perceived themselves as less aged and young consumers. Based on these assumptions, this research is to verify the relationship between their satisfaction and complaint behavior; furthermore, it is to provide the practical marketing strategy to appeal the aged consumes. Design/Methodology - 258 Data were collected from respondents whome visit the senior center in metropolitan area during June through October, 2011. Findings - Empirical finding suggests that aged consumers perceived as lower than actual age. Furthermore, these aged consumers of which they were perceived less aged did not show the relationship with the satisfaction of general aged consumesrs, and also it is empirically show that non responding behavior is more prevaied that the private- and public complaint behavior. Implications - The importance of strategic marketing targeting the aged consumers are emphasized and it is suppose to connect into the promotion and advertising strategy.