이 연구는 처벌이 이후의 범죄나 문제행동에 미치는 영향을 억제이론, 합리적 선택이론, 재통합적 수치심 부여이론, 대항이론 등을 통해서 살펴보고, 주로 셔먼의 대항이론을 통해서 처벌이 어떤 조건에서 대항을 가져오는지에 대해서 검증하고자 하였다. 셔먼의 대항이론은 공식적인 처벌이 가지는 효과와 조건에 대한 이론이지만, 이 연구는 다소 덜 공식적인 교사의 체벌에서도 이 이론의 적용범위가 확대될 수 있다는 점을 보여준다. 체벌이 법적으로 금지되었음에도 불구하고 481명의 인문계 고등학생으로부터 얻은 설문조사자료에 대한 분석은 다양한 체벌이 아직도 여전히 행해지고 있으며, 상당수의 학생들 또한 이러한 체벌이 정당하다고 생각한다는 것을 보여준다. 또한 이 분석결과에 따르면, 체벌은 때로 억제효과를 가지기도 하지만, 때로 오히려 대항효과를 가지기도 한다. 특히 학생이 지역사회와의 유대가 약할 때, 그리고 교사체벌이 정당하지 않다고 느낄 때 이러한 대항행동은 강해졌다. 그러나 이러한 일반적인 효과는 몇 가지 조건에서 차별적으로 나타났다. 첫째, 간접적으로 체벌을 경험하는 경우에, 여학생과 아버지의 학력이 높은 안정된 가정의 자녀가 더 많은 대항행동을 하였다. 둘째, 체벌을 직접 경험하는 경우에 체벌의 정당성이 낮다고 지각하거나, 또는 주먹으로 맞거나 뺨을 맞는 폭력적 체벌을 경험하는 경우 더 많은 대항을 불러왔다. 이러한 분석결과는 셔먼의 대항이론이 다소 덜 공식적인 교사의 체벌에 있어서도 훌륭한 설명도구가 될 수 있다는 것을 보여준다. 학생들에게 정당하다고 인정되지 않는 체벌은 오히려 더 많은 문제행동을 하게 만들 수 있다는 이 연구의 결과는 대체로 셔먼의 이론을 잘 지지한다. 나아가 이 연구는 이러한 셔먼의 설명이 특히 간접경험보다는 직접적으로 처벌을 경험하는 경우에 더 높은 설명력을 갖는다는 것을 보여준다.
This study examines and tests conditions in which produce a defiance by punishment, through Sherman(1993)’s defiance theory. This theory mainly deals with the effects and the conditions of official punishment by criminal justice agencies, but this study shows that the theory can be applied in less official punishment, such as corporal punishment by teachers at school. The result of analysis on survey data on highschool students(N=481) shows that, in some cases, corporal punishments have a deterrent effect but, in other cases, also can produce a defiance. Specially, the defiance was stronger, when the social bond of students is weak, or when they feel that the corporal punishment of teacher don’t have a legitimacy. But the degree of defiance was differential in some conditions as follows. First, when the social bond of students was strong, or when they experienced an indirect corporal punishment, female students did more defiance than male, and the higher schooling year father had, the more defiance they did. Second, when students experienced a corporal punishment directly or had a lower social bond, perceiving a corporal punishment as non-legitimate was the important cause of defiance. Also, directly experiencing teacher’s a violent corporal punishment produced much defiance. This results of analysis show that Sherman’s defiance theory can be a poweful tool to explain a corporal punishment, though it is less official punishment. The central finding is that corporal punishment, which students perceive as non-legitimate, can produce more defiance. This finding well supports Sherman’s theory. Especially, this study show that Sherman’s theory is more competent to a direct experience of punishment than an indirect one.