메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최병학 (부산대)
저널정보
새한철학회 철학논총 철학논총 제63집
발행연도
2011.1
수록면
409 - 430 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This article will first analyze the concept of representation or presentation which appears in contemporary modern paintings, and then move to explore the returning of reality revealed in the limit of deconstruction. It seems that the cinematic imagination creates new horizons through fantasies, but it is the strategy of the capitalist to withhold the returning of reality. Thus, I argue that the cinematic imagination should return to realistic aesthetics which reflects reality. The first and second real will be examined respectively in this article. The first real is called hyper-reality after A. Warhola’s work, and this reality is similar to the thought of J. Baudrillard. The second real presents the prudent representation and presentation of ponderousness that should return to epistemology, ontology, and aesthetics. This article will explore the second real from A. Kiefer’s works and the thinkers of post-politics.

목차

[한글 요약]
Ⅰ. 재현과 현시: 형상파괴, 혹은 진리의 현시
Ⅱ. ‘재현/현시 해체’: 현대 미술의 외디푸스 전략
Ⅲ. 1차적 실재의 귀환
Ⅳ. 1차적 실재의 소멸과 2차적 실재의 귀환
Ⅴ. 재현의 신중함과 현시의 무거움
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (2)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-105-002899620