철도차량 화재에서 환기조건의 영향에 의한 발열량을 예측하기 위해 축소모형을 이용하여 실험적으로 분석하였다. 축소모형은 두께 15 mm 석고보드를 이용해 길이 1.9 m, 폭 0.29m, 높이 0.23 m 인 실물 철도차량의 1량의 1/10의 크기로 제작하였다. 내장재는 3 mm 골판지, 점화원은 화재성장 속도를 고려하여 내부 코너에 위치하였으며 발열량 측정장비는 ISO9705(룸코너)를 이용하여 측정하였다. 축소모형의 환기조건은 피난상황을 고려하여 한쪽 방향문을 개방한 시나리오를 적용하였다. 다양한 환기면적을 적용한 결과 환기면적이 작을수록 열손실이 작아짐에 따라 화재의 성장속도가 큰 환기면적에 비해 빠르게 나타나지만 최대발열량은 환기면적의 크기에 따라 증가하는 것으로 나타났다.
This study was analyzed to predict the heat release rate for the effect of ventilation in fire by the railcar of reduced scale. the railcar of reduced scale with a thickness 15 mm gypsum plaster board length 1.9 m, wide 0.29 m and height 0.23 was made by 1/10 of real scale railcar. the interior material of 3 mm corrugated was used and ignition sources considering the growth rate of the fire wad located at the corner in the scale model. the HRR were measured using the ISO 9705(room corner). the ventilation condition of experiments were applied in the opening door of one direction according to scenario of emergency evacuation. From the results, the time to reach the HRR<SUB>max</SUB> were delayed in the area of ventilations and the HRR<SUB>max</SUB> depending on the size of the ventilation area was increased.