고속선의 경우 선로유지관리기준 제158조에 따라 레일손상 등급별 관리기준을 제정하여 레일을 관리하도록 하고 있으며, 일반선의 경우 선로유지관리기준 제26조에 의거하여 레일 훼손 및 절손보고 기록 관리하도록 정의되고 레일균열에 대해 따로 정의하고 있지는 않다. 특히 일반선의 경우 레일균열에 대한 체계적인 분석 및 다양한 요인에 의거 발생하는 기록적 데이터가 없어 집중관리를 필요로 하는 구간이 지정되지 않고 있는 것이 현실이다. 본 연구에서는 일반선의 주요선구 별로 레일결함 발생 현황을 분석하였다.
In HSR(High Speed Railway), rails are maintained by the grade of damaged rail at the track maintenance and management code article 158. In conventional lines, the record of rail defects and rupture reports are maintained at the track maintenance and management code article 26. But, the cracked rail does not have a separate efinition. Especially, the section required intensive care is a reality that is not specified, because the systematic analysis for cracked rail and recorded data occurred by various factors dose not have. In this study, occurrences of rail defect were analysed by the major conventional lines.