최근 국가기간 철도망의 도심지 통과시 민원 및 환경, 기존 노선과의 접속 등의 이유로 구조물 근접, 하저, 퇴적층~경암의 복합지반 등 점점 더 가혹한 현장조건에서도 터널공법의 적용이 요구되어 지고 있으며, 이들 조건에서도 안전하게 시공이 가능한 쉴드(Shield) TBM에 대한 적용이 증가하고 있다. 본 고에서는 대곡~소사 복선전철 민간투자시설사업 구간 중 한강 하저를 횡단하는 철도 쉴드(Shield) TBM 터널 설계시 주요 고려사항에 대해 기술하고자 한다. 특히, 하저구간 통과시의 고수압 조건과 한강 하류지역의 지질학적 특성으로 인한 풍화대 심도가 불규칙한 복합지반, 다수의 단층파쇄대, 퇴적층 등의 불량한 지반조건을 통과하기 위한 쉴드 TBM의 검토사항과 터널안정성 확보를 위한 주요 설계 방안을 중점적으로 다루고자 한다.
Recently, despite of the harsh conditions such as adjacent structures, underwater tunnel, and complex grounds, tunnel construction has been performed inevitably in underground metropolitan area because of civil complaint, environment and connection with existing railway. Thus, it has been increasingly demanded to be constructed by Shield TBM excavation method that can be a safe way under these adverse conditions. In this paper, we would like to introduce the major considerations about the shield tunnel design for passing through under the Han-River among the BTL Project of double-track electrification in the Deagok~Sosa section. Especially, Focus on key design strategies are discussed in Shield TBM and securing the tunnel stability for passing through under the river, such as high water pressure, complexity ground, many fault fractured zone, sedimentary layer