1992년 첫 삽을 뜨면서 시작한 경부고속철도건설사업이 2004년 4월, 1단계 개통을 한데 이어 지난 2010년 11월 완전 개통하였다. 경부고속철도 개통으로 경부축 지역의 2시간대 서비스 제공을 통한 국토의 균형발전 촉진 및 여가?관광사업 활성화, 기술발전, 환경비용 및 에너지 절감 등 긍정적인 효과를 이룬 반면, 잦은 기본계획 변경으로 인한 사업비 및 사업기간의 증가, 현실과 맞지 않은 설치기준으로 인한 과잉설계 문제 등 부정적 효과도 초래했다. 본 연구를 통해 사업추진 단계별 주요 이슈에 대해 객관적인 시각으로 문제점을 분석하고 시사점을 도출함으로써, 현재 추진하고 있는 호남고속철도와 수도권고속철도 사업에서는 시행착오를 줄이고 사업을 효율적으로 추진하는데 활용하고자 한다.
Launched in 1992, the Gyeung-Bu High Speed Railway (HSR) was fully opened in November 2010 following the partial opening of the first phase in April 2004. Since the opening it has made tremendous achievements, including but not limited to, technical innovation, balanced regional development, growth of leisure and tourism industries, and savings of environmental costs and energy. On the other hand, it has brought negative effects such as increase in project time and cost by frequent changes of the basic plan and over-design based on unrealistic criteria. In this study we will analyze major issues that occurred at each stage of the Gyeong-Bu HSR project and draw implications. Thus, this study will enhance to efficiently implement the Ho-Nam and Seoul Metropolitan HSR project through minimizing possible trials and errors.