철도차량의 대형화 및 고속화 추세에 따라 핵심요소 장치인 제동장치도 고성능화가 요구되고 있다. 고속철도 차량의 기초제동장치는 금속계 마찰재와 제동 디스크로 구성되며, 이들 간의 마찰 및 마모특성에 따라 제동 거리, 시간 및 제동안정성이 결정된다. 이들 간의 마찰 특성은 금속계 마찰재의 물성, 제조공정 및 구성성분에 따라 지배를 받게 된다. 이에 현재 철도 차량의 제동패드로 사용되고 있는 금속계 마찰재는 다양한 재질 및 형상이 적용되고 있으며 재질에 따른 마찰특성 연구가 필요한 실정이나, 아직 활발한 연구가 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 현재 고속철도 마찰재로 적용되고 구성 성분 중 윤활재인 흑연(Graphite)의 입자형상과 첨가량에 따른 마찰 특성을 소형관성 동력시험기를 이용하여 연구하고자 하였다.
The essential element of brake device for railway vehicle is in demand for higher performance alongside the trend of railway vehicle size and speed. Essential element of brake device for High Speed Train is composed of Metallic Friction Material and Brake Disc. Thus, brake distance, duration and brake stability shall be determined due to Friction Materials and Friction Characteristics. Also Friction Characteristics are influenced by Metallic Friction Material’s properties of matter, manufacturing process and component parts. Various materials and configurations of Metallic Friction Materials are currently being implemented to railway vehicles, for this reason study of friction Characteristics in accordance with materials is necessary, but study of these important elements are not actively being accomplished. Therefore, in this study, wished to study the Graphite’s Friction Characteristic comprised in Friction Material in accordance with particle size and amount of volume through Lab-scale test.