메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
윤새라 (울산과기대)
저널정보
한국슬라브유라시아학회 슬라브학보 슬라브학보 제27권 2호
발행연도
2012.6
수록면
79 - 103 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims at examining the political and cultural spectrum of Vladimir Bortko’s film Taras Bulba (2009), a reinterpretation of the novella by Nikolai Gogol (1842). As the film was conceived and released to mark the two centennial anniversary of the writer’s birth, Bortko faithfully follows the path charted out by Gogol in 1842, particularly the infamous “Russification” of Ukranian Cossacks. By heavily referencing to Russian cultural treasures such as Tiutchev’s poem, paintings, and Eisenstein’s film, Bortko reinforces Gogol’s political ideology with regards to Ukrainian Cossacks. Yet Bortko’s film adaptation diverges from the Gogol’s 1842 novella in its treatment of Poland, the representative of Western Europe. Overall, the film appears to reiterate Gogol’s hostility towards the Catholic civilization. Nevertheless, Bortko inserts a significant twist of plot (the episode surrounding the birth of the Polish lady’s son by Andrii) into his film narrative and in so doing, leaves a room for a different vision for future, in comparison with Gogol’s work. Therefore, Bortko’s film interpretation operates in two tracks that beg for discrimination: on the one hand, an affirmation of the Russian identity of Ukrainian Cossacks and, on the other hand, a subtle duplicity of Russia’s relationship with the West.

목차

I. 서론: 고골의 정체성, 「타라스 불바」의 정치성
II. 보르트코의 <타라스 불바>: 고골 노선의 계승과 강화
III. 고골을 넘어: 현재의 정치 지형과 미래의 전망
IV. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-309-002659202