중국조선족의 항일가요는 한민족의 망국으로 인한 소란과 혼동의 시기에 민족적 자유와 조국의 광복과 무산계급의 해방을 위하여 일제와 맞서 싸우는 항일투쟁의 과정에서 태어난 노래이다. 한반도의 지리적 여건과 사회적 환경의 한계 때문에 자주독립과 조국광복을 위한 한민족의 민족적 항쟁은 주로 중국 동북부를 비롯한 다양하고 광범한 지역에서 다양한 방법에 의해 전개되었다. 일제의 직접적인 통치하인 한반도의 사회 정치적 환경과 다른 중국에서 진행된 항일투쟁은 중국 공산당의 지지와 국민당의 협조에 힘입어 적극적이고 聲勢浩大한 항일투쟁을 벌였는데 바로 이 과정에서 탄생한 항일가요는 항일투사들의 여러 가지 정서와 정신세계를 여실히 반영하고 있다. 대부분의 항일가요가 비전문가나 전문 지식인이 아닌 일반 전투원들에 의해 창작된 원인으로 문학작품으로서의 예술성 부족 때문에 다분히 비시적 상태이지만 민족항전의 시대에 가장 알맞은 양식이었고 생사의 판가름 싸움에서 늘 사선을 넘나드는 전사들에게 있어서는 그러한 양식의 노래가 최고의 힘과 용기와 희망을 주었으며, 일제강점기 당시의 참담한 현실과 그로부터 받는 한민족의 비운과 고통의 신음, 일본제국주의 침략자에 대한 원한과 분노의 적개심과 조국과 민족의 미래에 대한 희망과 낙관의 정서를 가장 신랄하고도 직접적으로 표출했다. 이러한 항일가요에는 조국과 고향에 두고 온 부모형제에 대한 그리움의 정서, 이국타향에서의 방랑의 정서, 전우와 동지를 잃은 悲憤의 정서, 국권회복과 조국광복에 대한 굳은 의지의 정서, 혁명의 승리에 대한 낙관의 정서, 원수에 대한 분노감의 정서 등 여러 가지 유형의 정서들이 있다. 이로보아 항일가요의 정서는 일제강점기 모든 장르에 두루 있는 여러 가지 정서의 정서적 결정체이라고 할 수 있다. 본고의 연구대상 자료로서의 항일가요는 민족주의 계열의 독립군가와 사회주의 계열의 항일가요를 전부 취급하는데, 중국공산당이 영도하는 군대와 함께한 항일전쟁 기간에 한국어로 창작된 항일가요와 국민당통치구역에서의 민족주의 항일투사들에 의해 한국어로 항일가요, 그리고 북한의 항일가요이다. 연구방법에 있어서 본고는 가요가 문학의 언어 예술적 측면과 곡조의 음악 예술적 결합으로 된 것 복합체라는 점을 감안해 가요의 문학적 측면과 음악적 측면을 함께 다루었지만, 시대정신과 정서가 주로 언어 예술적 측면을 통해 비교적 구체적이고 정확하게 드러나기 때문에 가요의 문학적 측면인 노랫말의 분석에 비중을 두고, 또 가요가 가사와 곡조가 긴밀하게 결합되어 있고, 이 양자 사이의 의미와 질감이 상호의존관계라는 점을 또한 감안해 음악적 부분에서 찾아볼 수 있는 정서 양상을 부차적으로 다루는 전제하에 항일가요의 정서들을 不快 情緖와 快 情緖로 분류하여 검토했다.
Anti-Japanese songs were created in the process of fighting with the Japanese invaders, for the national freedom, independence and for the proletarian liberation, in the eraofriots and chaoscaused by the Korean racial subjugation. Because of the limitation of the geographical and social environment of Korean Peninsula, the national fight of the Korean race for the national independence and liberation was mainly developed in the wide rareasin cluding the no rtheast part of China. Under the social and political circumstances of Korean Peninsula, being ruled directly by the Japanese, the block buster anti-Japanese wars were held in other places of China, assisted greatly by the Chinese Communist Party and the Nationalist Party of China. The anti-Japanese songs created in that process, and they reflected various sentiments and spiritual world of the anti-Japanese warriors. Most of the anti-Japanese songs, for the reason of not being created by the specialists but by the common warriors, were not quite noticed by the people, for their lack of artistic quality as the literature output. But, these songs were the most suitable forms in the era of national war of resistance against aggression, and gave the best strength, courage and hope to the soldiers. Theses songs also sharply expressed the miserable reality in the Japanese colonialera, the misfortune and painful groan of the Korean race, the grudge and indignant animosity for the Japanese invadersand the hopeful and optimistic emotion for the future of the country and nation. There are the sentiments of missing for the parents and brothers left in the motherland and hometown, wandering in the foreign land, grief and indignation for the lost of comrades, the indomitable will for the recovery of the national sovereignty, the optimism for the victory of the revolution and the anger for the enemy, in the anti-Japanese songs. From this we can see that the sentiments exist in the anti-Japanese songs are the emotional essences which exist in the various other genres in the Japanese colonial era. This paper will deal with both the military songs for independence as the democratic affiliation and the anti-Japanese songs as the socialist affiliation, as the object of the study. They are the anti-Japanese songs which were created in Korean, in the era of anti-Japanese war led by the Chinese Communist Party, which were created by the democratic anti-Japanese warriors in the Nationalist Party of China ruled area, and the songs created by the North Korean. In the method of the study, considering the songs as the combination of the lingual artistic aspect of the literature and the musical artistic aspect of the melody, this paper talked about both the literary and musical aspects of the songs. Because the zeitgeist and the sentiment were specifically and correctly shown, mainly through the lingual artistic aspect, this paper paid more attention to the analysis of the lyrics. At the same time, considering that songs are the tight combination of the lyrics and the melody, and their sense and texture are mutual dependence, this paper classified and analysed the anti-Japanese songs as pleasant sentiment and unpleasant sentiment on the condition of dealing with the emotional forms indirectly which cannot be found in the musical part.