본 연구는 해난사고 발생 시 사고 장소로부터 사고선박(피예선)을 안전한 장소로 옮기기 위해 필요한 예인선의 선정과정에서 고려해야 할 추력과 관성력에 대해 언급하고 있다. 사고선박 예인 시 사고형태 및 주변 환경에 따라 예인방법이 달라지게 되므로 피예선의 다양한 움직임을 구현하기 위해 필요한 예인선의 추력과 모멘트에 대해 시뮬레이션을 통해 해석을 행하고 있다.
In this paper, analysis of force and momentum of the vessels is introduced. These terms are considered as crucial when we towed such an vessels in the accidents by tugs. Towing is dependent on the kinds of accidents and circumstance of accident area. Therefore, the thrust and inertia of vessels by tugs is important to understand the behavior of ship that has been in an accident. The thrust and torque of the ship based on its CG(center of gravity) is analyzed by simulation.