메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
주창규 (동국대학교)
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 51호
발행연도
2012.3
수록면
235 - 290 (56page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper I discuss the emergence and aethestic of the Yeonsae drama in the context of the transformation of the Sinpa drama and the sensationalism of the modern. Consequently I propose the revised understanding of the Yeonsae drama below. First, it is time to appearing and contesting of various sensationalisms of the modern in 1910s, that is considered to the peroiod of the colonial domination of the military force by Japan imperialism. Second, Yeonsae drama was not the imitation of Rensgeki(Japan), but the result of the situation of the Sinpa drama’s industrial collape, the competition of Umigwan and Danseongsa around the initiative of the box office, and the passion and the effort of Chosun filmmaker(Park Seungpil and Kim Dosan). Third, Yeonsae drama is not the “metamorphsis of theater”(Yun Baiknam), but the vernacular modernism, which was the formation by new experiment of Sinpa drama and was the result of reception of American serial film’s sensationalism. That is the experience of the new sense by the modern. Fourth, that Yeonsae drama is the origin of Korean cinema is not attributed to the appearance of Korean people in silver screen, but the refraction and the amplification of the sensationalism by the Yeonsae drama.

목차

1. ‘변태의 극‘과 ‘한국영화의 기원‘사이에서
2. ‘무단통치기‘의 대중문화와 경쟁하는 선정주의
3. ‘다찌마와리‘에서 ‘전기응용 신파극‘으로의 변형
4. 근대적 선정주의로서 연쇄극의 출현과 미학
5. 연극에서 영화로 ‘선정주의‘의 굴절과 한국영화의 기원
참고문헌
Abstract

참고문헌 (45)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-600-003551183