2010년, 앨런의 책(Max Weber : a critical introduction: 막스 베버의 오만과 편견)이 번역되어 출간되었다. 이 책에서 앨런은 사회학 내 가장 영향력 있는 학자인 막스 베버의 다른 면모를 밝히려고 했다. 또한 그는 사회학의 보수적인 관점을 베버를 비판적으로 해석함으로써 이해코자 했다. 흥미로운 점은 그가 베버의 총체적인 관점(방법론적, 정치론적, 종교론적)을 모두 다루고자 했다는 것이다. 그러나 본 서평은 앨런의 막스베버에 대한 해석이 적절치 못함을 지적코자 한다. 분명 그의 시도는 분명 야심찬 기획이었지만, 베버에 대한 그의 해석은 균형 잡히지 못한 시각으로 가득 차 있을 뿐이다. 앨런에 따르면, 베버가 국가주의자를 넘어 제국주의자로 이해되어야 한다고 바라본다. 그러나 베버의 정치론적 관점은 수많은 베버 학자들 사이에서도 논란이 있는 개념일 뿐만 아니라, 베버 스스로도 군국주의에 기초한 제국주의적 관점에 동의한 바 없다. 또한 방법론의 해석에 있어서도, ‘가치자유’를 마 치 시간-초월적인 혹은 초월적인(선험적인) 무엇으로 이해하는 앨런의 이해방식에 수긍이 되지 않는다. 마지막으로 베버 종교론에 대한 이해에 있어서도 동의할 수 없는 부분들이 많다. 무엇보다 그의 동양에 대한 관점이 서구 우월성에 기초한 것이라는 관점은 쉽게 받아들일 수 없는 부분이다. 결론적으로 앨런의 시도가 상당히 도전적이었지만, 그 연구 성과는 많은 논란과 결함을 가진 것이라 판단된다.
Allen"s book, Max Weber : a critical introduction, was translated as Korean in 2010. In the book, Allen debunks hidden sides of M. Weber who is one of the most influential sociologists. Most of all, he explains Weber"s intellectual concerns including methodological view, political theory even religious works. He, also, tries to criticize an conservative side of sociology in the book. He thinks that Max Weber"s studies are exemplified in conservative sociology. What I try to do in this paper is to confront Allen’s interpretation of Max Weber. While his attempt is ambitious, his ideas about Weber"s study are not relevant. First, according to Allen, Weber is regarded as an imperialist. However, a lot of researchers who have studied M. Weber do not agree with his idea and also Weber does not consent to imperialism of German based on militarism. In addition, It is not a proper idea that Weber"s ‘value free’(Wertfreiheit) could be understood as super-temporal or transcendental. Lastly, his religious view also has lots of biases. Especially, Allen misunderstands Weber"s religious studies. He argues Weber"s religious studies include superiority of Western culture. Weber"s studies, however, have little superiority of western culture. Rather, Weber wants to compare the Western culture or lifestyle of Western with Oriental cultural area. In conclusion, the Max Weber : a critical introduction has not only lots of controversies but also defects.