메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이순형 (경북대학교)
저널정보
대한일어일문학회 일어일문학 日語日文學 第55輯
발행연도
2012.8
수록면
171 - 187 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It is obvious that current most Japanese college textbooks are designed to help college students imp rove communication skills with focus on speaking ability. However, to develop appropriate communication skills, university students need to observe natural discourse and acquire certain discourse rules. The refore, this study examined conversation patterns shown in Japanese university textbooks from the perspective of natural discourse. The results are that conversation steps introduced in main conversation text are needed to reorganize and textbooks are required to add authentic examples. The details are following:
(1) Areas to be reorganized because of lacks of examples observed in natural discourse or lacks of information on situation
At the beginning of conversation: topic introduction, calling conversation partner’s title, greeting
(2) Areas to include new information because of no examples in main conversation
In the main body of conversation: Topic termination
At the end of conversation: Reason to terminate a topic
(3) Areas to be needed to add more examples
At the beginning of conversation: opening conversation and introduction of discourse markers
At the end of conversation: saying good-bye

목차

〈Abstract〉
1. 서론
2. 선행연구의 검토 및 문제의 제기
3. 고찰 자료와 고찰 범위
4. 본문 회화에 나타난 담화 구조와 언어표현
5. 본문 회화 흐름에 재조정이 요구되거나 필요한 규칙
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-730-003372805