이 연구는 지역 청소년들의 미디어 교육 활성화 대책 마련을 목적으로 하여 청소년들의 미디어 이용행태 분석 등을 중심으로 진행되었다. 미디어 교육은 대중문화에서의 미디어의 역할과 영향력 그리고 문화주체로서 인간, 대중문화의 기본구성요서로서 텍스트에 대한 해독의 필요성 및 청소년 등에 대한 논의와 접근 등으로 그 필요성을 나타낼 수 있다. 지금까지 미디어 교육 패러다임은 보호주의적/예방적 차원과 개인의 자율규제 능력을 발휘하기 위한 기술적 차원, 다매체다채널과 같이 확산된 미디어문화 환경에 대한 적응훈련으로서 미디어 활용과 이해 능력을 증진시키기 위한 미디어 환경론 등으로 변해오고 있다. 최근의 미디어교육에 대한 개념 역시 미디어가 제공하는 다양한 메시지를 올바로 이해하고 메시지 제작방법을 익혀 많은 사람들과 효과적인 소통 능력을 기르며, 미디어를 이용하여 자신의 삶을 풍요롭게 만드는데 필요한 능력을 기르는 교육이라고 할 수 있다. 한편, 청소년, 특히 지역에 거주하는 이들이 현대와 같은 미디어의 홍수 속에 무방비상태로 노출되었다는 기성세대의 우려 그리고 이러한 우려에 대한 부적절하거나 전문한 관심, 예컨대 해외에 비해 턱없이 부족한 관련연구 및 전국단위 혹은 서울 중심의 연구결과물들은 결국 지역청소년들이 대도시 거주 청소년들보다 상대적으로 더욱 일탈 행동으로 이어질 수 있다는 심각한 문제를 노정시킨다. 따라서 이 연구에서는 지역 청소년들의 미디어 이용행태에 대해서 FGI기법을 이용하여 살펴보며 이들의 행태를 미디어의 중재(mediation)유형, 관여도(involvement), 기능적 대체((functional substitution), 채널 레퍼터리(channel repertoire), 지역성, 일탈행위와 사회적 관계 등등의 개념을 중심으로 지역내 청소년들의 미디어 이용행태를 살펴보았으며 이를 근거로 지역 미디어 현황분석 및 청소년들에게 적합한 미디어 교육 방안을 제시하였다. 구체적으로 청소년들에게 미디어 교육을 비공식적 과외활동에서 공식적인, 입시과목으로 까지 진행되는 단계별 발전 방안을 제시했으며 특히 지역 청소년들의 미디어 노출행태를 감안, 초등학교 4,5학년 이전부터 시행이 되어야 한다는 점을 강조하였다. 지역정체성의 내재화를 위한 미디어교육 방안도 제시하였다. 특히 대부분의 지역사회가 권위적이고 일방적이며 훈시중심의 의사전달의 모습을 보이는 현실에서 청소년들의 미디어 노출행태는 이미 이러한 기성세대의 커뮤니케이션 행태에 효과가 전무한 것이 현실이라는 점을 감안, 양방향 커뮤니케이션의 일환으로서 미디어 교육을 실시하여야 할 것이다.
The purposes of research is to find ways to activate media education for regional young people through analysing their behaviour of media using. Why is media education required? The scope of media education ranges from the role of media, human as a cultural identity and need for interpreting texts to the approaches and debates in terms of young people. The research about media education has developed from the protective and preventive level, to technological level to improve the capability for self-imposed control and to the media environment to improve the capability for using and understanding media, a kind of training for adapting to ever-changing multimedia environments. Hence, the concept of media education should be the one to understand correctly various media messages, to improve the capability to communication effectively through learning media production and finally to acquire the capability to enrich their own life. Many have indicated that the young people have exposed themselves in a more defenseless state to the affluence of media. However, we have not given them a special and professional interests to deal with those concerns, resulting in a short of researches relating to media education and centering on rural cities. In particular, it is likely to increase more deviated behaviour of regional young people than in the rural. In this perspective, this research, using FGI for behaviour of media using, analyses the behaviour of regional young people which includes mediation, involvement, functional substitution, channel repertoire, regional characteristics, deviated behaviour, social networks, and etc. In conclusion, this research proposes policies for media education suitable for regional young people along with providing the status quo of regional media. To be specific, we argue that media education, instead of an informal extra curriculum, should be incorporated into a formal subject which, in turn, would become one of curriculum of university entrance examination. In particular, we argue, considering the behaviour of media exposure of regional young people, that the above-mentioned policy should target young people before four or five-elementary-year. In addition, this research proposes the policy to internalize media education. In particular, we emphasize the media education as a two-way communication because nowadays media education has been centering on one-way and disciplinary way and yielding no effects afterwards
AI 요약
연구주제
연구배경
연구방법
연구결과
주요내용
목차
표지 요약 목차 제Ⅰ장 서론 제Ⅱ장 이론적 논의 제Ⅲ장 지역 청소년 미디어 이용 행태 분석 제Ⅳ장 결론 및 제언 참고문헌 제 1차 FGI 녹취록 FGI Questionnaires Abstracts Contents