메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이삼형 (한양대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제51집
발행연도
2012.8
수록면
1 - 22 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to review and criticize of Korean language curriculum of the two biggest problems. It can be called to as the ‘field centralism’ and ‘language skill centralism’. For this purpose, this study examined the overall contents of Korean language curriculums(from 4th curriculum to 2009 curriculum) such as system of contents, explanation of standards, latest theories of language education.
As a result, the core of this study is twofold. Field centralism and language skill centralism were causing many problems of Korean language education such as irrational subjects appearance. In order to solve this problem, I think that this alternative approach is instituted. Thus, I suggest the contents structure of Korean language curriculum as an alternative. It consists of knowledge, text, language activities.

목차

1. 들어가며
2. 국어과 영역 구분과 영역주의
3. 국어과 내용체계와 기능주의
4. 해결 방안
5. 마치며
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-710-001436702