메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고춘화 (경상대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제51집
발행연도
2012.8
수록면
201 - 234 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to compose educational contents of the Korean nouns. The nouns are related to the methods of human cognition and categorization.
This study is based on the research of the semantic classification to compare, analyze the semantic properties of the nouns and to extract characters of the nouns in order to make the educational contents of the nouns more effectively. There are Substance, Non-Substance, Living-things, Abstract in semantic properties of the nouns which are associated with semantic-syntactic characteristics. It is proposed that the contents of the noun education must be composed to use semantic properties of the nouns-the semantic structure, the event structure, arguments, bare-predicative nouns, the abstract nouns, cohesive device.
The classification of Korean Noun is related to the conform the mental lexicon of the native and it is very important. The educational contents directly act on the improvement of the thinking ability. The study of composing educational contents of nouns with the ontological meaning and semantic properties is useful to improve the nouns education.

목차

Ⅰ. 들머리
Ⅱ. 명사 의미 속성의 교육적 가치
Ⅲ. 명사 의미 속성과 분류
Ⅳ. 명사 의미 속성의 교육 내용 탐색
Ⅴ. 마무리
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (33)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-710-001436777