본 연구는 재무설계 회사와 기업체가 임직원을 위한 재무설계 서비스를 제공하는 B2B(Business to Business)협약을 체결한 뒤, 해당 재무설계 회사의 소속 재무설계사가 재무설계 신청자를 대상으로 재무설계 서비스를 진행하는 프로세스(이하 ‘기업 재무설계’로 칭함)를 다뤘다. 기업 재무설계는 재무설계사와 상담고객의 사이에 기업체가 개입함으로써 전통적인 의미의 개인 재무상담에 비해 관계정립을 비롯한 6단계 프로세스 전 과정에 거쳐 고려해야 할 변수들이 생긴다. 본 사례를 통해 이런 변수들에 어떻게 대응하고, 재무설계 6단계 프로세스를 효과적으로 적용할 수 있는지 살펴본다. 기업 재무설계를 통해 고객은 재무적 안정성의 강화로 본인의 직무에 좀 더 충실할 수 있고 소속회사에 대한 만족감이 커지는 효과가 있으며, 이는 기업체의 입장에서 WLB(Work-Life-Balance) Program에 재무설계가 중요한 역할을 할 수 있음을 의미한다. 아울러 재무설계사는 자발적 신청자를 대상으로 고객과의 관계정립이 용이하고, 동일직장 동일직군에 대한 상담 경험이 누적되면서 특정 고객층에 대한 전문성이 강화되는 효과를 가진다. 기업의 사회적 영향력을 감안할 때 기존 금융상품 판매과정에서 비롯된 재무설계에 대한 오해를 불식하고, 정확한 프로세스에 입각한 유료 재무설계 서비스를 대중화시키는 데 큰 효과를 볼 수 있다. 본격적인 기업 재무설계 시장이 열리고 있는 지금, 재무설계사의 시행착오를 줄이고, 현실적인 상담 사례의 공유를 통해 재무설계 시장의 새로운 지평을 열어나가는 데 큰 시사점을 줄 수 있으리라 생각한다.
This case deals with a financial planning example based on a B2B agreement between a financial planning company and a business (employer of a client). For B2B financial planning, the employer is involved in the financial planning process as a third-party entity apart from the planner and a client. Therefore, the traditional six-step financial planning process can be modified to meet the employer’s needs. This case presents examples and possible solutions of such situations in B2B financial planning. B2B financial planning can be beneficial for both the employer and employees. Employees can have higher levels of job-satisfaction and loyalty to the employer because their personal financial situation could be improved after receiving financial planning services from professionals. Employers can use B2B financial planning as a part of a Work-Life balance Program for their employees. Financial planners can also take advantages of B2B financial planning. Most of the clients voluntarily signed up to receive B2B financial planning and this voluntary participation contributed to the relationship building between the planner and the client. B2B financial planning can play a significant role in improving the professional image of financial planners and introducing fee-based financial planning to the general public. It is hoped that this case can provide useful information in the B2B financial planning field, especially on how to expand financial planning markets in a highly competitive financial environment.