이 논문은 『능가경』의 사상체계가 중관학파와 관련성이 있다는 가설을 바탕으로 『능가경』의 이제설(二諦說)을 중관학파의 이제설과 비교하여 살펴 본 것이다. 『능가경』의 이제설을 선구적으로 연구한 야스이 고우사이(安井廣濟)의 연구 성과를 바탕으로 두 가지 관점으로 고찰하였다. 첫째는 『능가경』에서의 이제설이 중관학파의 이제설과 어떤 관련을 가지고 있는 것인지, 둘째는 세속 문자의 허망과 승의의 비문자성의 강조가 중관학파의 이제설과 비교하여 어떤 의미를 지니고 있는지에 관한 논의를 전개하였다. 그 결과 『능가경』의 이제설에 대한 분석을 통해 그것이 중관학파의 이제설을 계승하고 있으며, 유가행파의 삼성설 가운데 의타기성의 불필요성을 비판하고 있음을 밝혔다. 특히 야스이가 『능가경』에서의 승의제가 유가행파의 사상과 동일하다고 피력한 견해의 오류를 지적하였다. 또한 『능가경』의 이제설의 특징인 세속 문자의 허망성과 승의의 비문자성의 강조도 세속제가 중생을 승의제로 인도하기 위한 방편으로서의 존재가치를 인정하나 승의제는 불가언설이기 때문에 언설이 아무리 정교하다고 하여도 승의제가 될 수 없다는 중관학파의 이제설사상을 계승한 것을 알 수 있었다.
This paper aims to examine how the Two Truth, considered a key primary teaching of Madhyamika Philosophy, appeared in La?k?vatara??tra. The Two Truth is sa?v?iti-satya and param?rtha-satya, and the teaching of phenomenal truth and absolute truth. The Two Truth was established by N?g?rjuna who organized the thoughts of Mahayana Buddhism, and since then, Madhyamika Philosophy argues that to distinguish between the two truths of sa?v?iti-satya and param?rtha-satya and their relationship is the way of understanding the in-depth teaching of Buddha. This paper try to examine the Two Truth in the La?k?vatara??tra from the two points of views based on Yasui Kousai’s research achievements of the Two Truth in the La?k?vatara??tra. First, how is the relationship between the Two Truth in the La?k?vatara??tra and the Two Truth of Madhyamika Philosophy? Second, how is the relationship between the emphasis that sa?v?iti is an maginary world created by language, while param?rtha is non-verbal appeared in the La?k?vatara??tra and the Two Truth of Madhyamika Philosophy? After researched the Two Truth in the La?k?vatara??tra, it revealed that the Two Truth in the La?k?vatara??tra is succeeded to the Two Truth of Madhyamika Philosophy, and criticizes the notion of Three Svabhavas, especially paratantrasvabhava. And The Two Truth of La?k?vatara??tr is characterized by contrasting the sa?v?iti of language and the param?rtha of non-language. It is also connected to the Two Truth of Madhyamika Philosophy.