지속적으로 증가하는 교통 이용 수요에 따라 발생되는 교통 혼잡과 높은 사회적 비용의 문제를 해결하기 위한 방안으로 고속도로 본선에서 복합환승센터를 통한 환승 기능을 부여하여 향후 장거리 대중교통으로의 수단 전환을 위한 대안으로 제시하는 것에 본 논문의 목적을 두었으며 신교통수단 연계 방안 검토 등을 통하여 신사업 동력으로 활용될 수 있다는 것을 제시하는데 그 의의가 있다. 본 연구에서는 경부고속도로를 중심으로 지역적 타당성 분석을 통해 복합환승센터의 적절한 위치를 선정하고 규모산정을 통한 버스 서비스율 변화를 바탕으로 승객 서비스 증대 효과 및 사회적 편익을 산출하였고 이에 따른 실효성을 검토하였다.
With the continuously increasing demand for the use of transportation, the traffic volume on the expressway is on an upward trend. Accordingly, this study, as a scheme for solving its consequential traffic congestion and overly occurrence of social costs, is aimed at suggesting an alternative for a switch of means to the further long-distance mass transportation by giving a bus transit function on the main line of the expressway in an effort to augment the role of bus transportation, which carries relatively more passengers, is energy-efficient; in addition, this study puts its significance in suggesting that such a bus transit system on the expressway could be an engine of a new project based on social benefit promotion for the public interests through the introduction of new transportation system on the main line of the expressway.