2008년 9월, TSR 수송은 세계금융 위기의 급습을 받아 물류수송의 전반에 걸쳐 상황이 크게 저조하게 되었다. 그러나, 2009년 후반부터 세계적으로 경기가 현저하게 회복되어 유럽행 해상수송의 운임이 상승하기 시작했으며 침체되었던 러시아의 경제회복이 진행되어 2010년 상반기부터 TSR 수송도 활기를 보이게 되었다. TSR의 수송은 2000년 이후부터 한국기업의 주도에 의해 물동량이 증가하여 과거 침체되었던 TSR의 수송에 활기를 불어넣고 있다. 남북횡단철도(TKR)의 연결과 대륙철도로의 진출에 있어서 TSR 수송의 주요 수송정책 지표에 대한 기반구축은 중요한 의미를 갖는다고 볼 수 있다. 따라서, 본 논문은 대륙철도 진출에 있어 주요 수송정책 지표라고 할 수 있는 TSR의 최근 수송동향 분석과 아울러 향후 과제를 살펴보고자 한다.
In September 2008, the situation of Trans-Siberian Railway transportation was seriously sluggish throughout freight transportation by the global financial crisis. But the charges for Deep Sea began to increase with business recovery from 2009 and Trans-Siberian Railway transportation also began showing activity from 2010. The transport volume of Trans-Siberian Railway transportation has been increased by Korea from 2000. Establishing strategic plan for transportation policy index in Trans-Korean and Transcontinental Railway is important. Therefore, this paper is to examine the transportation trend and prospects in Trans-Siberian Railway transportation.