ITX 청춘 차량은 운영최고속도 180km/h(설계속도 198km/h)의 성능을 갖는 8량 1편성의 열차로서 국내에서는 처음 적용되는 2층 열차가 편성 중간에 2량 적용되어 있어 화제가 된 차량이다. 기존의 국내 철도차량이 150km/h이하의 저속 차량과 300km/h이상의 KTX차량으로 나뉘어져 있으나, 180km/h급 대의 차량을 새로이 제작함에 따라 새로운 속도 영역대 차량에 대한 주행저항을 확인해야 할 필요성이 대두되었다. 본 논문에서는 ITX 청춘 차량이 본선주행시험 기간동안 수행되어진 주행저항 시험에 대한 진행과정과 결과, 주행저항식과의 관계에 대해 고찰하였다.
ITX train is comprised of 8 Cars that have the performance the max operating speed, 180km/h (Design speed - 198km/h) and become a national topic of conversation because this train have two doubledecker cars. The existing train are divided by general train operated below 150km/h and KTX train operated over 300km/h in Korea. Because ITX train is operated at new speed range(180km/h), the running resistance should be checked by running test. In this paper, it shall be reported that the running resistance test process, result and relation with formula tested for the main line.