국내 운영중인 경전철의 경우에는 설계 당시 경전철 정거장 설계지침 부재로 중전철 정거장 설계지침에 따른 과다 설계로 인해 비경제적으로 건설이 이루어졌다. 최근 국토해양부의 ‘도시철도 정거장 및 환승·편의시설보완 설계지침’에 경전철 편이 추가되어 승강장, 계단 등에서 경제적인 정거장 설계가 가능하도록 되었지만, 기능실 설계 등 아직 비효율적인 부분이 있어 이를 개선하고 국내 경전철 특성을 반영한 정거장 설계지침의 보완이 시급히 필요한 실정이다. 이에, 본 연구에서는 국내 경전철 정거장 기능실 설계현황 비교를 통하여 과다 설계요인을 분석하는 등 기초연구를 수행하였다.
The absence of design guideline for station structures on Korean LRT system have brought uneconomical construction of stations due to the large scaled structures. Fortunately, the Maritime, Land, Transportation Ministry of Korea established the design guideline of station structure on LRT in 2010. However, uneconomic design risk factors in respect of equipment room still exist. Thus, the supplement of design guideline of station structures considering the characteristics of LRT system should be urgently needed. Through the comparison analysis between design status of domestic stations on LRT, authors found the reasons why the station structures have been constructed and we suggested the solution of slimming down the station structures on LRT.