양면시장은 주로 인터넷 상에서 기업은 거래 장소인 플랫폼을 제공하고, 구매자와 판매자들이 해당 플랫폼에서 직접 거래를 하는 시장을 의미한다. 양면시장은 인터넷 네트워크가 발달하면서 나타난 새로운 시장 구조론으로 현재 공정거래 부문에서 주로 논의되고 있다. 하지만 한 기업에서 구매자와 판매자 시장을 구분하여 각각 별개로 접근해야 한다는 양면 시장의 논리는 마케팅 측면에서도 많은 시사점을 줄 수 있다. 따라서 본 연구에서는 아이템 중개 사이트 시장을 대상으로 구매자와 판매자 간에 가격에 대한 민감도, 가격에 대한 인식에 차이가 존재하는가를 검증하였다. 분석 결과, 아이템 중개사이트 시장에서 구매자들은 판매자들보다 가격에 대해 보다 더 민감하게 반응하고 있었다. 구매자와 판매자가 모두 가격에 대해서 중요하다고 인식하고 있었지만, 그 질적 측면에서 구매자들은 판매자들보다 더 가격에 민감하게 반응하고 있었다. 구매자들은 판매자들보다 가격 민감도가 높았으며, 이는 양면시장에서 구매자와 판매자의 인식 및 행태에 차이가 있다는 것을 보여준다. 양면시장에서 인터넷 기업의 마케팅 전략은 구매자와 판매자를 구분하여 논의할 필요가 있다는 점을 시사한다.
Two-side market theory is a newly focused market theory which has two separated markets- one for buyers and the other for sellers. Two-side market theory is getting a keen interest as a recently introduced market structure which can explain the characteristics of online shopping malls, and internet/online companies. This study looks into the price sensitivity in seller group and buyer group respectively, and analyze if there"s remarkable difference between these two groups. We survey on both seller group and buyer group of online game item trading site, one of the major kind of two-sided market. The result shows that the price sensitivity of buyer is bigger than the price sensitivity of sellers. The study shows that there is a difference in customers of buyer and seller even in a identical item trading market. The implication of the study is that a firm needs to categorize the customer of sided market and to take different marketing approach.