메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이경창 (명지대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第29卷 第1號
발행연도
2013.1
수록면
143 - 150 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is on the critial/post-critical debate of Anglo-American Architectural Community. Michael Hays argued that critical architecture is possible and operates between two poles: cultural determinism and autonomous architecture. in 1987. Peter Eisenman also called his architecture as critical architecture. Both were influenced by critical theory. But, Robert Somol and Sara Whiting argued against critical architecture. And they advocated an projective architecture linked to ‘the diagrammatic, atmospheric and cool performance’ as an alternative to critical architecture. In addition, Michael Speaks said that the era of theory has passed, ‘design intelligence’ will replaced it. This aroused much controversy in the United States, as well as spread to Europe. This debate is interesting, because it is the starting point of the debate about the possibilities of digital media in architecture. In this paper, I will examine largely critical position(Eisenman and Hays) against post-critical position(Somol and Speaks). In the conclusion, I will evaluate this debate and reexamine the relationship between architectural practice and theory or criticism.

목차

Abstract
1. 서론
2. 비판적 건축
3. 탈-비판적 건축
4. 비판/탈-비판에 대한 반박과 재반박
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-540-000440084