소형추진기관에 적용된 소형 점화기에서 pyro shock의 발생을 확인하였으며, 추진기관 안전성 및 성능에 영향을 미치는 pyro shock을 감소시키기 위하여 점화기의 점화제양 및 내부구조물을 변경하였다. 개선된 점화기의 pyro shock 감소 여부를 확인하기 위하여 CBT 성능 시험을 실시하였으며, 점화기의 기밀여부를 확인하기 위하여 습도시험을 실시하였다. 그 결과 점화기의 최대압력 도달시간이 크게 증가함을 확인하였으며, 습도시험 후에도 성능의 변화가 없음을 확인하였다. 시험 결과를 바탕으로 최종 개선 방안을 선택하였으며, 개선된 점화기를 추진기관에 적용하여 pyro shock 발생여부를 확인하였다. 그 결과 개선된 점화기의 pyro shock이 크게 감소함을 확인하였다.
In this study, we observed pyro shock generated by a compact igniter used in a small rocket motor, and thus we modified the amount of ignition agent and material of inner part of igniter to reduce the pyro shock which affects the rocket motor safety and performance. CBT performance test was conducted to verify the decrease of pyro shock from the modified igniter, and the humidity storage test was also conducted to confirm the leakage of the igniter. As a result, the achievement time to the maximum pressure of the igniter was decreased, and there was no change of the performance of the igniter after the humidity storage test. With the final modification method chosen, we applied the modified igniter to a rocket motor and observed the decrease that pyro shock of the modified igniter was considerably decreased.