나로호의 2차에 걸친 비행시험이 모두 실패함에 따라 정확한 실패원인의 분석을 위해 보다 정밀하고 폭 넓은 텔레메트리 데이터의 취득이 요구되고 있다. 위성발사체의 비행 중 중요한 이벤트인 페어링 분리, 단분리, 위성분리, 엔진점화 등은 모두 파이로 기폭에 의하여 이루어지고 있어, 파이로 기폭도선의 전류를 감시하는 센서부착이 중요한 요소로 떠오르고 있다. 본 연구는 파이로 기폭전류를 측정할 비접촉식 전류센서의 우주발사체 적용 가능성을 검토할 목적을 가지고 있다. 이를 위해, Honeywell사의 대표적인 비접촉식 전류센서들을 이용한 각종 기능시험, 우주환경에서의 정상동작 및 성능변화를 측정하기 위한 온도 및 진공시험, 실제 파이로 기폭시 센서의 정상동작여부 및 강인성을 확인하기 위한 기폭시험, 기존 텔레메트리 장치와의 호환성 시험 등을 수행하였다. 시험결과 시험대상 센서들이 가혹한 우주환경에서 신뢰성 높은 동작을 수행하였으며, 차세대 한국형발사체에 충분히 적용가능하리라 판단된다.
After the two consecutive failures of KSLV-Ⅰ’s flight tests, more accurate and diverse data acquisition technique to be applied in future launch vehicles is required for post flight analysis. Main flight events of satellite launch vehicle are composed of fairing separation, stage separation, engine start, satellite separation and so on. All of these events are actuated by pyrotechnic devices. So current sensing for pyrotechnic device ignitions becomes a major concern to determine which part is failed in case of launch vehicle mission failure. The main purpose of this paper is to examine the applicability of non-contact current sensor for future domestic launch vehicles. For this purpose, various functional tests, thermal and vacuum tests for space environment, real ignition test for reliability and robustness verification and compatibility test with existing telemetry units are carried out with the candidated sensor devices. As a result, those sensors have been operated with reliable under severe space environment and the devices are proven for launch vehicle application.