본 연구는 청소년 한부모가 겪은 성교육, 피임, 임신중절, 출산·입양 후 임파워먼트 과정을 단계별로 살펴보고, 원하지 않는 청소년 한부모됨을 예방하기 위한 정책 대응방안을 도출하고자 하였다. 이를 위해 청소년 한부모를 대상으로 양적조사와 질적조사를 병행하였다. 본 연구의 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 한부모들은 학교 성교육의 교육적 효과가 크지 않다고 응답하고 있었다. 최근으로 올수록 학교 성교육에서 구체적인 피임방법에 대한 교육이 이루어지고 있었지만, 실제 피임이 필요한 상황에서의 젠더역학 및 출산·양육 책임에 대한 설명은 이루어지지 않고 피상적 지식수준에 머물러 있는 경우가 많았다. 둘째, 청소년 한부모의 피임실천율은 매우 낮은 수준이었다. 많은 청소년들은 임신, 출산, 부모됨과 같은 사회적 책임에 민감하지 않았다. 또한 남성의 성행위와 달리 여성의 성행위는 부도덕하고 수치스러운 행위로 인식하는 등 성에 대해 차별적인 인식을 가지고 있었다. 이러한 낮은 성의식 수준은 여성 청소년들이 피임을 적극적으로 요구하지 않거나, 상대방이 거절할 경우 그 상황을 그대로 수용하는 등 수동적 대응으로 이어지고 있었다. 셋째, 청소년 한부모들은 임신을 확인했을 때 큰 혼란을 경험하며, 임신중절과 출산 사이에서 고민을 하게 된다. 양적조사에서 임신중절을 경험했다고 응답한 청소년 한부모는 1/5 수준이었다. 출산을 선택한 청소년 한부모들은 임신중절을 계획했지만 아이의 존재를 실감하게 되면서 출산을 선택한 경우가 많았다. 마지막으로 출산, 입양, 양육과정에서의 임파워먼트에 대한 부분이다. 청소년 한부모들은 출산과 함께 입양과 양육이라는 중대한 선택에 직면하여 매우 복합적인 감정과 스트레스를 경험하는 것으로 나타났다. 그럼에도 불구하고 정서적 지지를 받는 경우는 극히 드물었고 관계적 측면에서 상당히 고립되어 있는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 바탕으로 본 연구에서는 성교육 시수보장 및 성별분리 성교육 도입, 젠더역학과 남학생에 대한 양육책임성 교육, 소비자 중심의 응급 피임약 재분류 추진, 임파워먼트 지원체계 강화 및 사회적 인식개선을 제안하였다.
The objective of this study is to review major issues regarding the process of becoming youth single parents, and to provide new policy perspectives and suggest specific policy measures to prevent youth from becoming unwanted single parents. This study investigated the actual conditions of youth single parents in the following order: sex education programs that youth single parents were provided, their experiences of contraception and artificial abortion, and empowerment programs after childbirth and adoption. To fully understand their needs and issues, this study conducted both qualitative and quantitative surveys. The results of the surveys are as follows. First, youth single parents reported that the sex education programs provided by school was not informative or effective. Even though schools have started to offer sex education programs including instructing specific contraception methods such as how to use condoms, there is still lack of clear explanation on the gender dynamics during the situation when youths are in need of birth control and on the responsibility for child-bearing and -rearing; that is such sex education programs skimmed the surface of the reality with providing superficial knowledge. Second, the percentage of youth single parents who actually practiced the contraceptive methods appeared to be very small. Most of the respondents were not found to be sensitive to social responsibilities in terms of pregnancy, childbirth, and parenthood. Indeed, they showed discriminative perceptions and attitude toward women by regarding the sexual acts of women as immoral and ashamed conducts while having no regard for men?s sexual activities. Such a low level of sexual consciousness was highly associated with girls? passive demeanor; for instance, not strongly asking for taking birthcontrol methods, reluctantly accepting the partners" refusals of the request, and so on. Third, youth single mothers experienced an extreme confusion with the fact that they were pregnant and contemplated between artificial abortion and childbearing. Most of the youth single mothers decided to give births as they realized and felt the existence of a life even if they used to consider having an abortion. Of those who experienced an abortion, only one-fifths made their own decisions while the rest were obliged to follow the decisions made by their partners (one-thirds) and by their or partners? parents (two-fifths). Lastly, it was highly likely that youth single parents experienced mixed feelings and stress facing with the weighty matters and choices between adoption and childrearing. Nevertheless, it was very rare that they shared such feelings and worries with someone and received emotional support; rather, they became highly isolated in relationships. Considering these findings, this study suggested the phased practice and policy measures for potential and existing youth single parents. First is the guarantee for required hours of sex education programs and adoption of single-gender sex education. Second, the contents of sex education programs need to actually help youth understand the gender dynamics and improve male youth"s responsibilities for the upbringing of their children. Third, the consumer-centered reclassification of emergency birth control pills is to be promoted. Fourth, the empowerment systems for youth single parents need to be developed and strengthened, along with the betterment of social recognition.
[표지] [발간사] [국문초록] [연구요약] 1. 연구목적 2. 연구방법 3. 청소년 한부모 발생단계별 현황분석 4. 청소년 한부모 발생과정에 따른 대응방안 모색 [목차] 표목차 그림목차 [Ⅰ. 서론] 1. 연구의 배경과 목적 2. 연구추진체계 3. 연구내용 4. 연구대상 및 연구방법 [Ⅱ. 이론적 배경] 1. 청소년 성교육 현황 2. 청소년의 성경험 및 피임실태 3. 청소년의 임신과 임신중절 4. 청소년의 입양·양육 선택과 임파워먼트 5. 청소년 한부모의 자기결정권 이슈 [Ⅲ. 청소년 한부모 발생 단계에 따른 현황 분석방안] 1. 질적 자료분석 2. 양적 자료분석 [Ⅳ. 청소년 한부모 발생 단계별 현황분석] 1. 청소년 한부모가 경험한 성교육 2. 청소년 한부모가 경험한 성관계 및 피임 3. 청소년 한부모의 임신 및 임신중절 현황 4. 청소년 한부모의 출산과 입양·양육선택 [Ⅴ. 청소년 한부모 발생과정에 따른 대응방안 모색] 1. 청소년 한부모 발생단계별 현황 요약 2. 청소년 한부모 발생과정에 따른 정책 개선방안 3. 연구의 한계 및 후속 연구 제안 [참고문헌] [Abstract] [2012년 한국청소년정책연구원 간행물 안내]