메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
김태준 (한국교육개발원) 이영민 (숙명여자대학교) 이재연 (한국청소년정책연구원)
저널정보
한국청소년정책연구원 한국청소년정책연구원 연구보고서 한국청소년정책연구원 연구보고서 12-R16-2
발행연도
2012.12
수록면
1 - 583 (583page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to objectively assess where Korean civic education stands and identify its implications for policies by analyzing the result of the 2009 International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) conducted by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
The results of the survey of youths in Europe, Latin America and Asia were as follows : European youths showed a higher level of civic knowledge than Latin American and Asian youths. In terms of civic participation at school, Latin Americans showed the highest level, while Asians showed the lowest. European youths showed the highest level of openness to classroom discussions, whereas Asian youths had a closed attitude. With regard to the model of an appropriate civic society, European and Asian youths significantly valued the aboveboard attitude of politicians.
The survey of youths in five Asian countries can be summarized as follows : Youths in Korea, Taiwan and Hong Kong showed a more negative attitude against government corruptions and public servants’ engagement in politics, comparing to ones in Indonesia and Thailand. Korean youths valued their own convictions in case of disagreements, in contrast to ones in other Asian countries who widely accepted adults’ and parents’ opinions. Overall, Asian youths had a positive view to their identity as Asian, Asian culture, economy and the development of democracy.
Lastly, based on the abovementioned results, the study suggested policy tasks to improve youth’s civic competency.

목차

[표지]
[발간사]
[국문초록]
[연구요약]
1. 연구목적
2. 연구방법
3. 주요결과
4. 정책제언
[목차]
표목차
그림목차
[제1장 서론]
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 연구내용
3. 연구방법
[제2장 이론적 배경]
1. 민주시민역량 요인
2. ICCS 조사설계
3. 연구 설계와 분석 방법
[제3장 분석결과]
1. 국제설문 조사 결과
2. 아시아 설문 조사결과
[제4장 결론 및 정책제언]
1. 요약 및 결론
2. 정책제언
[참고문헌]
[ABSTRACT]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-334-000372770