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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정유성 (한국금융투자협회)
저널정보
서강대학교 법학연구소 법과기업연구 법과기업연구 제2권 제2호
발행연도
2012.12
수록면
93 - 128 (36page)
DOI
10.35505/sjlb.2012.12.2.2.93

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With increased consumer harm related with financial products and with increased conflicts between financial companies and consumers, there is a consensus to solve these problems through an institutional strategy to protect financial consumers. Since there is an informational asymmetry between financial consumers and financial companies, financial consumers should have disadvantages in financial market. This invoke that it is necessary to establish a fair protection program for financially disadvantageous consumers. The current protection for financial consumers through the regulations on the individual financial business categories confronts serious problems caused by incomplete or inconsistent regulations. Furthermore, these problems are expected to be intensified in the future due to increased derivative commodities and sales channels. However, the current regulation system of the individual financial business category is ineffective to protect financial consumers due to incomplete marketing regulations. There was an attempt to enact the Financial Consumer Protection Law, which will provide general guidelines for financial consumer protection. The law brought before the National Assembly contains followings;
First, the law contains a functional regulation system to reflect the idea, “the same financial products - the same regulation”. The similar kinds of financial products across various financial business categories should be regulated in the same ways; duty to explain, principle of suitability, principle of adequacy, prohibition on taking advantage of its superior status, prohibition on undue recommendation, advertisements regulation, etc.
Second, the law introduces penalties to restitute any unjust enrichment gained by unfair financial marketings. By introducing this, financial companies should pursue profit within the restrictive measure of the law.
Third, the law assures establishment of a semi-independent "financial consumer protection organization" within the Financial Supervisory Service to help financial consumers. There is room for further discussion whether the organization should be completely separated from the Financial Supervisory Service or not.
Furthermore, the law emphasizes Liability for Damages, Resolution of Disputes, etc to protect financial consumers.
Other than these, there are on-going discussions regarding class action, punitive damages, and burden of proof within the boundary of the fundamental ideas of the law, protection of financial consumers.

목차

Ⅰ. 금융소비자 보호 필요성
Ⅱ. 금융소비자보호법(안) 주요내용
Ⅲ. 관련 문제
Ⅳ. 맺으며
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

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  • 서울중앙지방법원 2009. 6. 23. 선고 2008가합99578 판결

    은행원들이 펀드가입을 권유하면서 고위험·고수익의 장외파생상품을 주된 투자대상으로 하는 펀드의 위험성을 알리지 않은 사안에서, 펀드의 고수익성과 안전성만 강조하면서 운용방법이나 만기시 원금손실 가능성 등을 설명하지 않고 투자설명서의 제시·교부도 하지 않은 채, 장외파생상품과 연관된 투자상품에 관하여 문외한인 고객들을 상대로 펀드가입을 적극적

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  • 서울남부지방법원 2009. 8. 14. 선고 2008가합20578 판결

    [1] 은행원이 펀드가입을 권유하면서 고위험·고수익의 장외파생상품을 주된 투자대상으로 하는 펀드의 위험성을 제대로 알리지 않은 사안에서, 펀드의 고수익성과 안전성만 강조하면서 운용방법이나 만기시 원금손실 가능성 등을 설명하지 않고 투자설명서의 제시·교부도 하지 않은 채 장외파생상품과 연관된 투자상품에 관하여 문외한인 고객들을 상대로 펀드가입

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