본 논문에서는 항공교통관제업무는 항공교통관제사가 업무를 수행하면서 발생하는 항공기 근접 비행, 항공기 비상상황 및 항공관제장비의 이상 등의 경고 신호를 시각 및 청각적 신호로 항공교통관제사가 인지할 수 있도록 한다. 조종사와의 무선통신 교신을 위해 듣기와 말하기 그리고 항공기의 충돌 방지를 위한 항공기 위치 확인의 업무를 동시에 수행하고 있어 주의가 분산 되어 시각 및 청각적 신호에 대해 미치는 영향을 알아보고자 한다. 감각양상에 따른 반응시간을 확인한 결과 청각적 경고신호가 시각적 경고신호가 더 효율적이라는 결과를 확인 하였다. 하지만, 조종사 교신상황을 부여하는 과제를 주었을 때 두 감각양상의 반응시간은 더 길어졌고 그 수행능력도 떨어졌다. 본 연구의 결과들은 항공교통관제상황에서 항공교통관제사의 경고신호 인식을 위한 감각양상 특성을 확인하였고, 업무 수행 중에 주의 및 인식을 위한 효율적인 경고신호 개발을 위한 필요성을 시사해 주고 있다.
This paper presents effects between visual and auditory alerts in air traffic control while air traffic controllers work. The alter signal provide them warning information about traffic conflict, emergency situation, and malfunction of equipment with visual and auditory signals. The results of reaction time on the sensory modality were that the auditory warning signal was efficient than visual warning signal. When participants were asked to answer the query during speaking and listening task, the reaction time was longer and performance was dropped. This study suggests the need for the development of an effective warning signal for attention and recognition to recognize the warning signs of an air traffic controller for the sensory modality in the air traffic control situation.