이 연구는 지역 TV뉴스의 질적 수준과 시청률 및 점유율의 관계를 경험적으로 탐색하기 위해, 국내 5대 지역 도시, 지상파 3사의 메인 지역 뉴스 프로그램들을 분석했다. 먼저 질적 수준 분석결과는 전반적으로 이중적이었다. 공공 정책이나 이슈, 공적 부정행위 등에 대한 보도 비중과 방송사의 기획보도 비중이 높다는 점은 지역 뉴스가 지역 공론장 구성에 긍정적으로 기여하고 있음을 보여준다. 반면 단순 지역인물 동정이나 행사와 같이 사전계획된 보도 비중은 높고 취재원이나 시각을 균형있게 다룬 보도의 비중은 매우 낮다는점은 부정적 평가 대상이다. 그런데 지역 뉴스가 긍정과 부정 중 어떤 면을 더 많이 보여줬는가는 지역과 채널에 따라 차이가 있었다. 다음으로 시청률과 점유율에 대한 예측력 분석결과, 중요성, 기획성, 균형성, 연관성 등으로 구성된 질적 요인의 예측력은 유의미했다. 지역 뉴스의 질적 요인은 전국 뉴스의 인접효과를 포함한 구조적 요인의 막강한 영향력을 통제한 상태에서 이 연구가 기대했던 것처럼 지역 뉴스의 시청률과 점유율에 대한 설명력을 유의미하게 향상시켰다. 이 과정에서 가장 높은 기여도를 보인 변인은 방송사의 저널리즘적 노력 정도를 보여주는 기획성이었다. 이상의 분석결과들은, 전국 뉴스의 영향력이 아무리 막강하다 하더라도 지역방송사의 노력에 따라 지역 시청자들의 선택이 달라질 수 있는 여지가 존재함을 의미한다. 따라서 지역 뉴스 질적 수준 향상은 지역방송사에게 단지 규범적?당위적 목표가 아니라 시청률 향상이라는 경제적 성과를 가져올 수 있는 현실적 목표인 것이다.
This Study is for exploring the effect of local TV news quality on its ratings. At first, the content analysis was conducted to examine the quality differences among 204 local news programs of 5 local cities. These five cities are Busan, Daegoo, Daejeon, Gwangju, and Junju that are representative of Korean various regions except the capital area. In each city, 3 local stations affiliated with one among Korean national television networks(KBS, MBC and SBS) are located. And those local news programs’ rating data(ratings and shares) were collected. In Korea, regardless of their regions, every local TV stations are very dependent with their key stations which are located in Seoul. Though they are major programs of local stations, local news are not exceptional. Especially, the ratings of main local news program in prim time are almost determined by the lead-in national news program. So many local news producers believe that the quality can’t contribute to improving ratings. However, the results of this study show the quality can do it. In this study, Quality Factor is consisted of significance, journalistic enterprise, balance, regional relevance. And Structural Factor is consisted of region, channel, lead-in effect. When the Structural Factor is controlled, Quality Factor increases the explained variances of local TV news ratings and shares significantly. Among the quality variables, journalistic enterprise is the best predictor.