메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박종훈 (부산교육대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제52집
발행연도
2013.2
수록면
115 - 146 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated how to establish the contents for teaching debate in Korean language education. For this purpose preceding studies and the contents related to debate in recent national curriculum of Korean language were reviewed. Recent perspective on teaching debate emphasizes argumentation and social interaction, which has something to do with understanding prototype of debate as academic debate that is a kind of logical game. This perspective might weaken the transference of teaching debate for daily life.
To strengthen the transference of teaching debate for daily life, this study suggested four ideas. (1) We need to define the concept of debate as rational problem-solving process through transcation as well as competition. (2) We need to see debate as linguistic aspect or attribute as well as discourse type so that we escape from the inflexible perspective on debate. (3) We need to complement the contents for teaching debate by the contents for improving the listening competence for debate audiences. (4) We need to systemize the contents for improving argument and social interaction competence in debate using factors for example phases of debate and cognitive behavior types.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 토론 교육 내용에 대한 선행 연구 검토
Ⅲ. 교육과정에 제시된 토론 교육 내용 검토
Ⅳ. 토론 교육의 내용 구성 방향 설정
Ⅴ. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-710-000201267