영토는 국민 삶의 터전이며 보금자리다. 사람들은 영토에서 생활하며 행복을 가꾸어 간다. 영토가 없다면 개인은 물론 국가마저 존립할 수 없다. 일본은 독도를 자국 영토라고 주장하며, 최근 이러한 내용을 초ㆍ중ㆍ고등학교 교과서에 싣기로 하였다. 이러한 조치로 한국과 일본 두 나라 사이에 심각한 갈등이 생길 가능성이 높아졌다. 따라서 자라나는 세대에게 우리 땅 독도에 대해 바르게 알리는 교육이 절실해졌다. 독도에 대한 관심이 높아지면서 2010 개정교육과정은 중학교 『역사』와 고등학교 『한국사』 과목의 교육과정에 독도 관련 내용을 명기하고 독도 교육 강화를 내세웠다. 이에 따라 기존에 초·중·고등학교에서 시행되었던 독도 교육 내용 정비와 체계적인 독도 교육을 위한 내용 체계의 구성이 요구되었다. 독도 교육은 일본의 독도 영유권 주장에 대한 감정적 반박에 그치는 것이 아니라 일본 주장의 실체 및 그 부당성에 대한 반박 논리를 체계적으로 가르쳐야 한다. 체계적인 독도 교육은 초ㆍ중ㆍ고등학교 학생들에게 우리 영토에 대한 애정과 우리 영토를 수호하고자 하는 의지를 확고히 하는데 필수적인 것이다. 독도 교육의 목적은 역사적, 지리적, 국제법적으로 독도가 우리 영토인 근거를 정확하고 체계적으로 이해함으로써 우리 영토에 대한 올바른 수호 의지를 갖추고, 미래 지향적인 한ㆍ일 관계에 적합한 민주시민 의식을 함양 하는 데 있다. 초등학교 독도 교육의 목표는 다음과 같다. “독도에 대한 자연환경과 지리적 특성을 중심으로 공부함으로써 독도의 중요성을 알고 독도에 대한 관심과 애정을 갖는다.” 중학교 독도 교육의 목표는 다음과 같다. “독도가 역사적, 지리적, 국제법적으로 우리 영토인 근거를 정확하고, 체계적으로 이해하고 객관적, 논리적으로 설명할 수 있다.” 고등학교 독도 교육의 목표는 다음과 같다. “독도 수호 의지를 갖추고 미래 지향적인 한ㆍ일 관계에 적합한 영토관과 역사관을 확립한다.” 고등학교 독도 교육은 독도 수호 자료중 ‘한국과 일본의 문헌 비교’와 일본의 영유권 주장중 ‘일본 외무성 죽도 홍보물 비판’ 등이 그 중심이다. 또한 역사적 측면을 기초로 국제 정치적 측면을 강조한다. 현재 고등학교 역사 교과서는 독도의 시기와 내용 중복이 많은 실정이므로 이를 조정할 필요가 있다. 전근대에서는 『삼국사기』, 『고려사』, 『세종실록』, 『신증동국여지승람』 등의 자료 중심 설명이 필요하다. 근대에서는 「대한제국 칙령 41호」, 「시마네 현 고시 40호」 등의 자료 비교 형식이 요구된 다. 현대에서는 「연합국 최고사령관 지령 677호」, 이승만 대통령의 평화선 선포 등을 중심으로 하는 설명이 필요하다. 무엇보다 일본의 독도 영유권 주장을 반박할 수 있는 자료를 제공해야 한다. 따라서 향후 현행 고등학교 역사 교과서는 초ㆍ중ㆍ고등학교 독도 교재를 참고하여 역사적 사실을 보강할 필요가 있다.
A national territory is where its people live and pursue happiness. A nation, not to mention its citizens, cannot sustain without territory. Recently, Japan decided to include its claim that Dokdo is Japanese territory in elementary, middle, and high school textbooks, raising possibility of serious conflict between Korea and Japan. Thus, there is an urgent need of education that will allow our younger generations to learn about our land, Dokdo. As Dokdo drew increasing attention, the 2010 Revised Curriculum stressed the importance of education on Dokdo by including contents regarding Dokdo in the History subject of middle school and the Korean History subject of high school education. Thus, the existing curriculum regarding Dokdo in elementary, middle, and high school needed to be further improved to provide more concrete information and education about Dokdo. The Dokdo education should go beyond emotional refutation against Japanese claim that Dokdo is Japanese territory to educate students with solid logic and grounds that are needed to stand against the invalid and unjust claims of Japan. Effective education of Dokdo is critical in equipping students with affection for their sovereign territory and committment to protect our own land. The primary objective of the Dokdo education is to raise awareness on the historical, geographical, and international legal grounds supporting Korean sovereignty over the Islets to secure rightful committment to protect our territory, and to develop proper democratic citizenship that contributes to future-oriented relationship between the two countries. The Dokdo education for elementary schools aims to help students to develop interest in and affection for Dokdo, and to recognize the importance of Dokdo by learning about the environment and geographical characteristics of the Islets, and middle school education on Dokdo intends to nurture students who fully understand the historical, geographical, and international legal grounds for Korean sovereignty over Dokdo, and who are capable of explaining such grounds logically and objectively. High school education of Dokdo aims at establishing territorial and historical perception that contributes to future-oriented relations between Korea and Japan while equipping the students with committment to protect the Islets based on relevant materials including Comparison between Korean and Japanese Document and A Criticism on the Dokdo (Takeshima) PR Materials Published by the Japanese Foreign Ministry. The high school education emphasizes international political aspect of the issue on the basis of historical facts. The period and contents regarding Dokdo in the current Korean high school textbooks are often redundant, and requires revision. Explanations based on ancient texts including Samguk sagi (三國史記, The Chronicles of the Three States), Goryeosa (高麗史, The History of Goryeo), Sejong sillok (世宗實錄, Annals of King Sejong), and Sinjeung Dongguk yeoji seungram (新增東國輿地勝覽, The Revised and Augmented Version of the Survey of the National Geography of Korea) should be from the pre-modern era should be provided in the textbooks. And, comparisons between materials including Korea?s Imperial Edict No. 41 and Shimane Prefecture Notice No. 41 are also needed, and the Supreme Commander for Allied Powers Instruction No. 677, and South Korean President Syngman Rhee?s proclamation of the Peace Line will be also helpful in educating high school students. Above all, materials and informations that may be used in refuting Japanese claim for sovereignty over Dokdo should be included in the textbooks. In conclusion, the historical facts in Korean high school textbooks must be supplemented and improved by referring to the existing educational materials regarding Dokdo.