메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강태웅 (광운대학교)
저널정보
동북아역사재단 동북아역사논총 동북아역사논총 24호
발행연도
2009.6
수록면
39 - 59 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Japan’s ‘unique’experience of Hiroshima and Nagasaki made the Japanese war ‘victimhood’. This research analyzes recent popular atomic bomb films to demonstrate how basic themes of war ‘victimhood’ are reflected and reinforced. In those films the atomic bombings are depicted having little historical connection with the World War Ⅱ. That could conceal the Japanese aspect of victimizer in that war and stress the aspect of ‘victim’.
Yunagi no Machi, Sakura no Kuni provides the ideal example of atomic-bomb film genre in which Japanese civilians are innocent victims of the anonymous forces of war. This work will show Yunagi and recent atomic-bomb films use the narratives lacking the notion of historical liaison and the Japanese want to consume that sort of narratives backing hibaku nationalism or atomic bombed nationalism.

목차

I. 머리말
II. ‘ 새로운’ 시점의 반핵 피폭자 영화
III. 평화의 파괴자, 그 이름은 원폭
IV. ‘ 원폭 처녀’와 ‘새로운’ 위령
V. 맺음말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-910-002363997